Användarprofil Denise Nathalie Kylvik / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Denise Nathalie Kylvik

Antal betyg: 8
Antal recensioner: 6

Satsa allt

Feministisk storstadsromance med hetta

7 februari 2021

Heléne Holmström gör det igen. Här har vi mångfacetterade karaktärer med både positiva och negativa egenskaper, som arbetar hårt, skapar framgångar och gör misstag. Det är passion, hetta och Holmström visar ännu en gång att det är sexigt med explicit samtycke.

Den parallella berättelsen om Parisa och Johannes under tonåren ger en större dynamik till både karaktärerna och berättelsen och ibland sitter jag som på nålar för att jag vet att något kommer gå åt skogen, men man kan ju hoppas att det inte kommer hända?! Bra berättande!

Holmström ger oss romanceälskare en feministisk storstadsromance, med en kultur jag aldrig kommer att kunna relatera till, men ändå kan drömma mig bort i. Det är en fin balans mellan kärlek, passion och advokatarbete utan att tappa karaktärsutvecklingen. Jag är nöjd!

/ Denise

En jul av minnen

Kärlek, smärta, familj och en andra chans

10 november 2021

Julia och Martin är båda fina karaktärer med sina egna problem. De har aldrig riktigt glömt varandra - ungdomskärleken som aldrig blev mer. Julia återvänder till barndomsorten efter 12 års undvikande och får möta det hon försökt glömma. Martin har fått inse att hans mamma, som lider av alzheimers, inte längre kan bo hemma och får fundera på vad han faktiskt vill göra med sitt liv.

Vi får inte bara julkänsla av att läsa hur Julia och hennes familj tar tag i gamla traditioner - här har vi gamla, smärtsamma minnen, svek och trevande försök till tillit. Det finns svärta i skuld och sorg, men också så mycket fint i spirande kärlek och passion. Det är familj, det är vänskap, det är jul och jag rekommenderar er att plocka upp denna finstämda julroman

Julmiraklet

Mysläsning med ett litet mysterium

10 november 2021

Mysläsning med ett litet mysterium, där storstadsmannen tar tillflykt till landet och faller för kvinnan i huset bredvid.

Julmiraklet bjuder på en ganska snabb romans, då Sara och Daniel lär känna varandra och blir förälskade på kort tid. Men det är ju också bara början av kärleksberättelsen. Jag har inte så mycket att säga om boken, annat än att den var ypperlig mysläsning, med vuxna människor som kommunicerade med varandra (vilket alltid får mig på fall), trots missuppfattningar. Låg på drama, hög på vänskap och gullig hund. Med ett litet kärleksmysterium finns det lilla extra, också. Tips!

Himlabrand

Fantastisk debut

7 februari 2021

Verkligen fantastisk debutroman! Det finns en del saker att arbeta med, men jag ser de inte som något problem i nuläget, då berättelsen fångade mig ändå. Att läsa om Ánte och hans växande känslor, inte bara för Erik, utan också för livet de lever, för renarna, samelivet och allt runt omkring. Hur han lär känna sig själv, sina förfäder och de runt omkring honom. Jag hade nog kunnat läsa en dubbelt så lång bok, för jag ville veta mer om både Ánte och hans relationer och deras historia. Men, det är inte en sådan bok. Denna är lättläst, men innehåller mycket känslor och funderingar. Man kan bli galen på de vuxna, med sina plumpa uttalanden och på kompisar som säger åt Ánte att han gör fel i att inte komma ut, att de känner att han ljuger. Okej, han betedde sig fel, men ingen måste någonsin komma ut till någon om de inte vill. Dock är jag villig att vara okej med kompisarna, då de faktiskt bara är tonåringar och det är inte meningen att de ska vara vettiga när det kommer till allt.

Bra tonårsbok, helt enkelt, som jag rekommenderar varmt.

/ Denise

Noah Can't Even

Galen...

16 augusti 2018

Men underhållande. Noah är helt fantastiskt osmidig när det kommer till det mesta i livet, speciellt i sociala situationer. Mamman är bortom all räddning med sin Beyoncé-show och pappan är inte ens där. Den enda som verkligen förstår honom är Harry. Sjukt dåligt av honom då att gå runt och bli gay och kyssa Noah, av alla människor. Och varför är allt så sjukt komplicerat? Och övermogen banan är otroligt svårt att få ur byxorna...

Letar du efter en bok som får det att både skratta och sträcka dig efter skämskudden? Well, look no further. Detta blev en favorit!

6 små böcker

Söta böcker i vanlig Greta Gris-anda

16 augusti 2018

Små, fina böcker med korta berättelser om Greta och Georgs vardag. 2,5-åringen älskar dom, bär runt dom i sin lilla väska och "läser" dom själv på kvällen och 5,5-åringen var fascinerad över att man kunde "pussla" med dom.

Hunting Lila

18 mars 2014

Cress (The Lunar Chronicles Book 3)