Användarprofil Tessansboktips / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Tessansboktips

Antal betyg: 18
Antal recensioner: 18

Sanningen om ostrondykerskan

Fantastisk bok!

15 juli 2022

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken mer än: läs den! Jag var så tagen efter att ha läst ut den, det tog sin tid att få tårarna att sluta rinna. Hon är obeskrivligt skicklig på att skriva böcker som har både svärta och en djupare mening, men som även innehåller strimmor av hopp, försoning och vänskap. Jag är svag för böcker med flera tidslinjer och det har denna. Dels är det en nutidshistoria, dels en historia som utspelar sig på 1970-talet. Det är en mycket välskriven bok med trovärdiga och fint tecknade karaktärer.

Mittlandet

Otroligt spännande deckare

18 juni 2022

Samma kväll som jag hade köpt boken på boksläppet i Kalmar, kunde jag inte hålla mig utan började läsa när jag kom hem. Wow, säger jag bara! Så skicklig Johanna Mo är, dels på att förvilla läsaren gång på gång, dels på att göra en ordentligt sugen på nästa bok. Det är makalöst spännande och nästan omöjligt att släppa boken. Nu får jag vänta ett helt år på fortsättningen Darrgräset, men det gör jag så gärna!

Längtan över Ådala

Längtan och starka känslor

20 augusti 2022

Det är så trevligt att få återvända till Ådala och möta vännerna från första boken. Särskilt glad blir jag av att återse 83-årige Ragnar, som är så mån om att alla ska trivas och må bra. Han är min favoritkaraktär i den här bokserien.

Titeln passar väldigt bra in på boken eftersom längtan är ett viktigt tema och de flesta av bokens karaktärer längtar efter något eller någon. Längtan efter barn, en egen trädgård, kärlek eller att få passa in och höra hemma någonstans. Starka känslor väcks när en ny familj flyttar in i området och jag blir stundtals både arg och ledsen över hur de behandlas av somliga. Boken rekommenderas varmt, men läs gärna I hjärtat av Ådala först.

Lovisas val

Charmig bok som rör upp känslor

14 augusti 2022

Halleholm - Lovisas val är en bok som verkligen rörde upp känslor hos mig. Mest var jag arg faktiskt, på en viss mansperson som uppträder otroligt arrogant och känslokallt. Men ¿ på det stora hela är det en charmig bok om bakverk och sömnad, men även om svek och släktfejder. Den gjorde mig verkligen sugen på att läsa även bok två och tre.

Allt jag önskar mig till jul

Mysig och rolig julroman

2 augusti 2022

Jag hade höga förväntningar eftersom jag tyckte så mycket om författarens förra bok, men jag behövde inte bli besviken. Boken är full av värme, humor, vänskap och kärlek och jag gillar särskilt att det är en man som är huvudperson, det är inte helt vanligt i feelgoodböcker. Jag tror att den dessutom skulle göra sig väldigt bra som film. Nu hoppas jag bara på att det inte ska dröja flera år tills nästa bok av Joanna Bolouri översätts.

En enkel till Amerika

En bok som verkligen berörde mig

2 augusti 2022

Ibland vet man knappt inte vad man ska skriva om en bok för att man är så full av känslor och tankar. En enkel till Amerika av Marie-Louise Marc är en bok som verkligen berörde mig. Kanske berör historien extra mycket för att den är inspirerad av hur Marie-Louise Marcs egna föräldrar träffades på 50-talet?

Boken andas verkligen 50-tal med sina härliga person- och miljöbeskrivningar som tar oss från Flen till både Paris och New York. Det är inte svårt att höra musiken, se kläderna eller känna doften av parfym och bakverk. Inte heller är det svårt att förstå Ingrids känslor och våndor varje gång hon väljer att lyssna på sitt hjärta. Jag tyckte så himla mycket om den här boken och hade höga förväntningar som infriades till max. Rekommenderas varmt!

Drömmar till salu

Fin feelgoodroman

2 augusti 2022

Drömmar till salu av debuterande Ada Wester har en handling i två tidsplan, dels en historia i nutid, dels en från 1945 och framåt och det gillar jag. Den handlar om familjerelationer, kärlek, loppisar och ett gammalt hus som rymmer hemligheter som bara väntar på att avslöjas. En fin feelgoodroman där historierna knyts ihop på ett bra sätt, den rekommenderas varmt. Jag hoppas att Ada Wester fortsätter att skriva böcker för den här ger mersmak.

Den bästa sommaren

Våga ta för dig av livet

29 juli 2022

Den bästa sommaren av Sarah Morgan är en mysig bok om att våga ta för sig av livet, göra sådant som andra inte förväntar sig av en och utmana sig själv. Jag beundrar de tre kvinnorna i boken som faktiskt tar tag i det som är svårt för just dem, det är rent av inspirerande. En härlig och somrig feelgood helt enkelt.

Det jag tyckte mindre bra om var att jag upplevde att den var lite seg att komma in i, men när jag väl gjort det, flöt det på.

Sommaren då katten flyttade

Om saknad, ensamhet och att våga börja om

26 juli 2022

Sommaren då katten flyttade var precis så mysig som jag hade hoppats. Jag älskar att få återvända till Söderberga-trakten och personerna där som man fått lära känna i Elis tidigare böcker. Jag är dessutom extra svag för böcker där katter figurerar, eller rentav har huvudrollen som i den här boken. Handlingen kretsar mycket kring saknad och ensamhet, men också om att våga börja om på nytt. Jag rekommenderar den varmt.
Den är en fristående fortsättning på Brevvännerna som gavs ut 2019.