Användarprofil Hanna / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Hanna

Antal betyg: 17
Antal recensioner: 13

Esther kanske

Magiskt vacker

8 december 2021

Älskar den här boken. Så vacker, så vacker. Tänker då främst på språket och berättarflödet. (om du inspireras och vill läsa till följd av detta, skruva dock ner dina förväntningar eftersom de inte bäddar för bra läsupplevelse men något så uppskruvat som detta :-) Innehållsmässigt möjligen något träig ibland, kan tilläggas.

Tänk om : en studie i oro

Väldigt intressant!

8 december 2021

En djupsinnig och fritänkande bok om flera perspektiv på oro. Uppfriskande ifrågasättande om psykoterapins begränsningar inkl mer moderna metoder som ACT dock utan att verka tendensiös. Men visst, han är ju sociolog. Visar hur människan successivt blivit mer fångade i tankar ,"tänk om" frikopplade, från den faktiska verkligheten p g a förändringar i samhället, allt från jordbruksrevolutionen och framåt. "Fritänkande" kan så klart vara en tillgång men kan bädda för oro. Också om vårt behov autencitet, val av partner etfc. Välskriven. Däremot vag när han målar upp alternativ, svår att följa på slutet, när han uppmanar till handling - vad menas?

Fejkmaten : så blir vi vilseledda

Ensidig + processad mat kan visst vara bra

11 augusti 2022

Det är bra att författaren är en blåslampa på livsmedelsindustrin. Det säljs onekligen mkt skräpmat som innehåller alldeles för mkt så kallade snabba kolhydrater. De flesta av oss vet att vi behöver äta mat som istället har lågt GI dvs mkt fibrer, långsamma kolhydrater såsom grönsaker, linser, bönor etc. Författaren kan verkligen detta med socker. Men hon är också ensidig och blandar ihop begreppen. Tror hon att t ex GB - som är en av företagen hon kritiserar - kan masstilverka den glass som hon gör hemma? Hon är inte det minsta nyfiken på att ta deras perspektiv eller reflektera hur man ska massproducera mat till rimlig peng. Inte heller blir jag så väldigt upprörd över att en dryck med hallonsmak inte innehåller så värst mkt hallon utan hallonarom t ex. Men mycket behöver så klart bli tydligare i begreppen. Hårt processad mat, s k "ultraprocessad", kan vara bra. Konserverade bönor, naturell yoghurt, växtbaserade drycker och havregryn är exempel på livsmedel som processats rätt så hårt av industrin, men som vi snarare bör äta mer av.

3 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Vad är liv? : biologins hemligheter i fem kapitel

Som wikipedia

30 juli 2022

En toppforskare med intressant livsöde (genetiker som upptäcker att hans föräldrar är hans morföräldrar) blir ombedd att skriva en bok om sitt fascinerande forskningsämne. Så får jag intrycker är upprinnelse till denna bok. För den är jättetråkig. Han försöker vara pedagogisk utan att vara det. Han tar till pedagogiska grepp "när jag var pojke och tittade på växter" börjar flera kapitel, ett "grepp" jag får intryck någon redaktör har tipsat honom om, kommer inte inifrån. Ingen personlig prägel. Han verkar vara en metodisk, mycket noggrann forskare och ger dessutom mkt trevligt intryck när jag hört honom på radio, men skriva populärvetenskap kan han inte. Han blir också begränsad av att vara rabiat ateist vilket stänger dörrarna för filosofiska reflektioner, vilket livsfrågan ofrånkomligen är. Frågeställning "vad är liv" tycker jag inte får något riktigt svar.

Polcirkeln

Platta personbeskrivningar

8 december 2021

Såg mkt fram emot den här boken efter DN:s fina recensioner, men blev besviken. Plotten var skickligt upplagd, och det strösslas med många tidsmarkörer. men det var något i personerna som inte kändes äkta. Ganska rå i sina beskrivningar, på det där sättet som deckarförfattare ibland gör för att försöka förmedla en känsla av autenticitet och socialrealism. Blir istället bara lite obehagligt och sorgligt alltihop

Om tiden inte finns : tankar om den nya fysiken

Bra, men ojämn

25 september 2021

Hisnande ibland, då kan man få en liten lliten aning om hur världen kanske egentligen är beskaffad, bortom våra syintryck. Ojämnt pedagogisk, ibland är han övertydlig och bladdrig för att sedan hoppa till något helt obegripligt. Kan nog ha att göra med att han dels är grymt insatt i ämnet och därmed inte riktigt kan inta amatörperspektivet, dels att förstå tiden är bortom vår fattningsförmåga och kanske inte alls går att förklara bättre än så här. Beroende på humör kan man ocskå tycka att hans poetiska utsvävningar är fjantiga eller vackra. Men jag rekommenderar den ändå. Ämnet är ju så väldans fascinerande och det tangerar i högsta högsta grad filosofi och psykologi, är man intresserad av dessa ämnen bör man verkligen läsa boken.

Bak hängbjörkens slöja : Småland & Lund

Fängslande läsning om bortglömda personer

12 februari 2021

Kan varmt rekommendera denna samling porträtt över kända och mindre kända personer. Man behöver inte koppling till Lund eller Småland för att finna den läsvärd, utan texterna säger både något om den tid de verkade i och ger inblick i olika människor sätt att vara. Dessutom trevligt skriven.

Åtta steg mot avgrunden : vårt framtida liv på planeten

Mardrömslik framtidsbeskrivning

9 november 2020

Som en skräckroman - fast på riktigt. Författaren visar utan förskönande omskrivningar vad som kan hända våra efterlevande i en planet som spårat ur. Han är inte den ende som gjort en sådan här beskrivning, men befriande att någon gör det i en svensk kontext. Hans styrka och svaghet är att han är kvällstidningsjournalist: han går rakt på, är personnära och enkel. Men samtidigt tullar han på verklighetsbeskrivningen, det FINNS forskare som ger andra perspektiv. Tittar man på källhänvisningen är det lika många dagstidningar som källor, d v s inte primärkällor.

Tycker också en redaktion kunde spetsat och förtydligat boktiteln. Bättre titel vore t ex "För sent: om vårt framtida slut på planeten".

Klimatet och omställningen

Bra vägledning!

21 januari 2020

Alla politiker och beslutsfattare borde läsa den här boken! Särskilt andra halvan. Mycket konstruktiva, balanserade och initierade analyser och rekommendationer, utan moraliska pekpinnar, om hur Sverige kan hantera klimatkrisen. Och -faktiskt - vilka möjlighet det finns.