Användarprofil Johansson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Johansson

Antal betyg: 10
Antal recensioner: 10

Brev från Sevastopol

Smärtsamt närgången

7 december 2021

Med glasklar blick visas skärvor av ett då som lika gärna kan vara nu, en verklighet vi trodde vi lämnat bakom oss men som vi inte tydligen lärde oss något av. Vi kliver in i tystnaden i ett gräl där alla orden hänger kvar i luften och det hade kunnat vara nu. Otroligt läsvärt. Varje sida kräver och förtjänar din fulla uppmärksamhet.

Ålevangeliet : berättelsen om världens mest gåtfulla...

Charmigt filosofisk

27 juni 2021

Det är en fascinerade bok som mot min vilja gör mig nyfiken på de där bisarra kreaturen, ålarna, fastän jag egentligen läser en mysig berättelse om far och son. Det är en mjuk, stillsam upplevelse att läsa "Ålevangeliet". Vackert formulerat, kärnfullt språk med underfundig humor insprängt emellanåt. Hela boken genomsyras av en stor ömhet.

Mytomanen

Nah inte riktigt

27 juni 2021

Halkade in i ett sammanhang känns det som. Eftersom jag inte läst en enda av hennes böcker innan kände jag inget för någon sedan tidigare, det var en hel del som flöt förbi utan vidare förklaring och karaktärerna kändes ytliga som pappersdockor. Det är säkert annorlunda för de som läst något av henne tidigare, annars hade jag nog inte fått den här rekommendationen. Jag hade gärna velat tycka om den här, för platserna hon skriver om är mina gamla jaktmarker. Men i slutänden är det lokalkännedomen och miljöerna också det enda jag tyckte om. Jag är inte pepp på nästa och inte nyfiken på de tidigare efter att ha läst ut Mytomanen.

I, Robot

Lysande

13 maj 2022

Jag älskar böcker som kan hålla mig på halster och få mig att tro, hela vägen till slutknorren, att jag har koll och sedan visa mig hur fel jag har. Det är omöjligt att detaljerat berätta vad jag tycker om utan att förstöra överraskningar för de som inte läst boken ännu så jag avstår från det.
Efter att ha läst noveller av författaren visste jag att jag tycker om hans direkta och rättframma stil. Är det med i boken betyder det något. Han är inte mycket för krusiduller och snömos. Ibland är jag för trög för att förstå varför något nämns, men det är okej. Han förklarar så småningom, om man inte hängt med, och då kan man få ett "Aha-moment" istället.
Bästa citatet i hela boken är: "You'll have such proof as exists. You are the only one responsible for your own wants."
Eftersom jag inte minns att jag sett filmen, även om min omgivning påstår att jag sett den, så kan jag inte säga om jag tycker de har med varandra att göra. Filmen kanske var så intetsägande helt enkelt?
Men ett vet jag: boken är lysande.

Jingo

Briljant

7 december 2021

Kanske en av Terry Pratchetts absolut bästa, det går att läsa den nästan hur många gånger som helst och lockar fortfarande till skratt. Vimes är i högform och Lord Vetinari är som alltid så skärpt att man skulle kunna skära papper med hans hjärna. Jag skrattar så jag gråter mot slutet av boken. Av alla hans böcker är det denna som har det absolut, ojämförbart bästa slutet. Få författare har lyckats få mig att skratta så mycket. Man ser andra dråpligheter när man läser om boken, och ännu fler när man så småningom läst fler Discworldböcker.

Ernest Hemingway On Writing

Insikt utan att inkräkta

7 december 2021

Ernest Hemingway ville skriva. Han ville däremot inte, enligt egen utsago, skriva om att skriva eftersom det betydde otur. Ändå lämnade han efter sig många råd, många tips och tankar om skrivandet och den kreativa processen i sina många brev. Den här boken ger oss dem, utan att för den skull fläka ut hela hans privatliv. De är grupperade, men utan sammanhang. Det är inte lättläst. Det är mer en citatsamling kloka citat av en av världens främsta författare än en sammanhängande gestaltning. Genom citaten anar vi smärtan i att inte få skriva, att tappa orden, att kämpa med blockeringar och deadlines.

Mythos : de grekiska myterna återberättade

Fotnötter

25 oktober 2021

I de flesta böcker, oavsett stil, blir fotnoter snabbt ett aber man försöker ignorera så gott det går. Men inte i den här boken. Några av de mest lysande insikterna och kommentarerna hittar man i Stephen Frys omisskännliga stil, i just fotnoterna. Hans humor och kvickhet lyser igenom och man ser tillslut fram emot nästa fotnot, vilket är en ovanlighet annars. Han återberättar de grekiska myterna, och vi känner igen de flesta i lite olika varianter, med sin egen stil och en humor som gör att man mår gott av att ha läst något från hans penna. Detta trots att de gamla mytologierna är fulla av brutalitet.

Två sorters sanning

Stabil men inte mer

25 oktober 2021

En fristående fortsättning på Harry Boschs liv och äventyr. Det är en stabil popcornaction som inte ställer överdrivet högra krav på de mentala fakulteterna, och är det en stunds underhållning man söker är "Två sorters sanning" helt rätt. En stabil författare som sällan gör några riktigt dåliga insatser, men detta är inte en av hans absolut bästa heller. Kanske är det översättningen. Kanske gör hans böcker sig helt enkelt bättre på engelska.

Never let me go

Fantastisk

25 oktober 2021

En lågmäld dystopi där insikterna drabbar en bit för bit, obevekligt som ett jordskred i slow motion. Författaren har ett mycket vackert och direkt språk men det kräver sin läsare. Texten förmedlar minst lika mycket när det gäller vad som inte sägs, vad som inte visas. "Never let me go" lämnar en med många frågor som är intressanta att diskutera, som kulturell kontext och vårt beteende. Varför gör vi som vi gör? Varför fortsätter vi i samma hjulspår som våra föregångare? Är det så lätt att bryta upp, egentligen? Om man förväntar sig trivial underhållning, kanske en andraklassens deckare eller popcorn-action är det bättre att ställa tillbaka den här boken. Detta är inte den sortens bok. Men för en läsare som vill läsa en bok som utmanar tankemönster och vågar vara både obekväm och obehaglig, för läsare som söker böcker som väcker frågor som inte helt enkelt låter sig besvaras är "Never let me go" ett perfekt val. Men det är inte feelgood och som citatet på omslaget säger: "En roman som berör och värker i läsaren långt efter det att man lagt den ifrån sig".

Där kräftorna sjunger

Märklig blandning

27 juni 2021

Detta är en bok som inte vet om den vill vara en deckare, tonårsromantik eller feelgood, första halvan fungerar väl även om det allra charmigaste är när hon utforskar träsket och livet där. Försöken till erotik känns inte direkt malplacerade, men avgjort konstruerade. Lagom till rättegången tycker jag hon helt tappat både struktur och tempo, och därifrån och fram känns det som en helt annan bok som inte alls är lika välskriven som första delen. Avslutningen var lika förutsägbar som den var snöplig.