Användarprofil Hanna / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Hanna

Antal betyg: 10
Antal recensioner: 7

The Cruel Prince (The Folk of the Air)

Superbra!

17 maj 2021

Blev så positivt överraskad att vi följer en människa och inte en så kallad Fey, eftersom de är i Faerie världen. Den är en enemies to lovers typ av bok, följt av två uppföljare, och jag tycker faktiskt att den är mycket mer spännande än vad som sägs på baksidan av boken. Köpte inte denna på så lång tid men gav den tillslut en chans, och ångrar det inte! Rekommenderas verkligen!

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

The Queen of Nothing (The Folk of the Air #3)

Älskar!!

17 maj 2021

Ett sånt bra avslut på The Folk of the Air serien, verkligen perfekt! Den var så mycket bättre än The Wicked King och gav svar på allt man undrat. Det var spänning från början till slut, tycker absolut att man borde läsa den här efter att ha läst de andra två delarna i serien.

The Wicked King (The Folk of the Air #2)

Bra!

17 maj 2021

Tycker The Cruel Prince (första boken) var något bättre. Den här börjar segt men slutar på topp, den utvecklades bra i berättelsen men sista hälften av boken gjorde den extra bra! Rekommenderas verkligen!

Xirianas gåta

Bra avslut!

21 januari 2021

Jag tycker det här var ett perfekt avslut på trilogin om Markus. Den gick lagom i takt framåt och intresset hölls kvar genom att Davis skrivit kapitel ur Xiriana och Albraks perspektiv, det blev mer variation i berättelsen. Det händer hela tiden någon i boken som gjorde att jag ville fortsätta läsa, och att se hur karaktärerna utvecklats genom seriens gång är ett plus. Rekommenderas varmt om man läst de tidigare böckerna i serien!

Verarnas drottning

Bra uppföljare!

31 december 2020

3,5 stjärnor. Tycker helt klart att boken är läsvärd, karaktärerna är roliga att följa och berättelsen är intressant. Jag gillar att man fick veta hur det gick med Markus även om han inte var huvudpersonen i den här boken. Den har en tydlig karaktärsutveckling vilket jag tycker är intressant att följa, är dock inte ett fan av Albrak vilket drar ned på betyget lite eftersom det i mitten blir lite långsamt. Men rekommenderar den här om man gillade första delen samt är ett fan av Diomeda och Ilasa!

Markus av Trolyrien

Rekommenderar starkt!

13 december 2020

Davis bok Lögnspiran introducerade mig för Markus men jag visste inte mycket om honom eller om Diomeda och varför de hade det förhållande de hade. Nu vet jag mycket mer men inte allt eftersom det finns fler böcker i denna serie. Den här boken bjuder på mycket spänning (det är fantasy) med komiska inslag. Det är äventyr, humor, vänskap och mycket mer, vilket gjorde boken otroligt intressant att läsa eftersom det hände saker hela tiden som gjorde att jag ville veta mer. Rekommenderas absolut om man gillar fantasy, till yngre som till äldre!

Lögnspiran

En bok för alla!

9 november 2020

Det här är en fantasy bok om den hemlösa ficktjuven Rikamu som vill ha hämnd på kejsaren, och krigaren Markus av Trolyrien som inte har det så lätt med att komma ihåg reglerna för andra kulturer. Det handlar om hämnd, troll och andra varelser, kulturkrockar, väldigt svagt kärlek vilket jag tyckte var ett plus) och vad som är rätt eller fel.

Davis har skapat klockrena karaktärer som är roliga att följa och deras karaktärsutveckling är fantastiska - speciellt Rikamus utveckling. Hon börjar som ganska osäker i början av boken men växer och utvecklas till en stark kvinna som vet vad hon vill i slutet. Att se den här förändringen gjorde att jag ville läsa mer, se vad som skulle hända, hur skulle hon gå tillväga vid vissa stunder och hur hennes slut skulle bli. Och slutet var inte en besvikelse - det var perfekt för Rikamu.

Jag älskade de komiska delarna i boken, det gjorde att man ville fortsätta läsa. Boken handlar mycket om kulturkrockar, vilket var det Markus hade problem med och jag tror många kan relatera till det. Att kunna relatera till en karaktär gjorde det extra kul att läsa, och jag önskar att en bok som denna fanns när jag var yngre, speciellt med så många starka kvinnliga karaktärer (det fanns många!).

Lögnspiran må vara för en yngre åldersgrupp men jag (som är 21år) tycker att alla kan läsa den här och tycka att den är underhållande, rekommenderar starkt!!

Kapitalet och ideologin

17 maj 2021