Användarprofil Christine Ljungblad / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Christine Ljungblad

Antal betyg: 13
Antal recensioner: 13

Där kräftorna sjunger

Vacker skildring

30 december 2020

Kya blir som litet barn övergivet av både sina syskon och sin mamma. Som 5-6-åring ser hon sin mamma stappla iväg med en sliten resväska, i sina alligatorpumps, utan att vända sig om efter Kya. Dessa avsked sätter djupa spår i henne och när hennes alkoholiserade pappa även han överger henne går hennes liv ut på att överleva. Att som litet barn växa upp i träskmarkerna i North Carolina, på 50-talet, är naturligtvis en rejäl utmaning. På alla plan. Ingen tar sig an Träskflickan men alla skvallrar om henne. De enda som hjälper henne är Jumpin och Mabel, det äkta paret som förser henne med kläder och mat när Kya själv vågar ta emot. Hos Jumpin, den svarte mackägaren, har hon en fristad från blickar och kan tanka sin båt och säljer sin plockade snäckor för att få pengar till mat. I hennes väg kommer också Tate, storebror Jodies vän, som lär henne att läsa och de utvecklar en unik vänskap och relation. Men även han överger henne...
Jag är nog sist på bollen gällande denna bok men den gjorde mig inte besviken. Det är en vacker bok med fantastiska naturskildringar men också en bok om mänskligt beteende,att vara annorlunda och vad det gör med en människa. Här är det en hel vuxenvärld som sviker ett barn och gör henne till den hon sedan blir och dömer henne utifrån det, en människa de själva skapat.
Slutet gick lite för fort och hade jag önskat var annorlunda. Rekommenderar dock denna bok varmt.

Flickan i brevet

Rörig bok som vill för mycket

24 oktober 2020

⭐⭐

Samantha Harper är journalist och nyseparerad mamma som bor hemma hos sin mormor. En kväll hittar hon några brev skrivna för länge sedan av en kvinna, Ivy, boende på klostret St. Margrethes, brev som hennes mormor menar låg i någon av de antika möbler som Sams morfar hanterade i sitt yrke. Historien om Ivy fascinerar Sam som vill gå til botten med historien. Och det är bara två dagar kvar till St. Margrethes ska rivas.
Det här hade kunnat bli en fängslande historia då den bygger på sanna historier i grunden från Magdalenatvätterierna på Irland och i England. Dit förde man gravida kvinnor för att föda sina barn som sedan bortadopterades mot deras vilja. Kvar blev kvinnorna under slavliknande förhållanden. Men nu blev det inte så.
Jag uppfattar det som att Emily Gunnis inte riktigt vet vilket ben hon vill stå på. Å ena sidan vill hon skildra verkligheten på klostrena eftersom det nu uppdagats vad som hände där. Å andra sidan vill hon skriva en spännande bok med deckarinslag. Det blir inte bra. Tillbakablickarna är många, i flera olika tidsled, och det blir rörigt. Karaktärerna blir heller inte levande, jag saknar gestaltningar men framförallt blir hela historien alltför osannolik att det slutar med en gäspning.
Det är något med språket också. Det blir inget flyt i läsningen. Hade det inte varit för att det är en bokklubbsbok hade jag inte läst ut den. Tyvärr.

The Hate U Give

Trovärdig bok, ständigt aktuell dessvärre

24 juli 2020

⭐⭐⭐⭐
Titel: The hate U give
Författare: Angie Thomas
Genre: roman, rasskildring
Vad kan vara mer aktuellt att läsa än en bok om en svart kille som blir skjuten av en polis utan att vara skyldig till något? Boken är skriven 2017 men egentligen har inte det någon som helst betydelse, händelserna i USA (och resten av världen) under parollen #blacklivesmatter✊🏽✊🏾✊🏿 är ständigt aktuell. Angie Thomas ville skriva en bok om det livet hon själv levt/upplevt. Resultatet blev The hate U give.
Boken handlar 16-åriga Starr Carter som bor i hoodsen men går i privatskola i stan. Hon känner sig inte riktigt hemma någonstans. På en fest med sina gamla vänner träffar hon sin gamla bäste vän, Khalil, som hon vuxit upp med. De har numera glidit ifrån varandra men när en skottlossning inträffar under festen sticker de båda därifrån och Khalil lovar att köra hem henne. På hemvägen blir de stoppade av polisen där Khalil helt oprovocerat blir skjuten med tre skott. Starr blir hotad av samme polis och här tar berättelsen sin början.
Starr drivs av rättspatos men är också rädd för att det ska komma ut att hon är det omtalade vittnet. Hon lever under hot från både polis och gänget som styr i hennes hood. Dessutom vill hon inte betraktas som den där svarta tjejen från fattigkvarteren där folk blir skjutna av sina klasskompisar eller av sin vite pojkvän. Hon väljer att inte berätta vad hon varit med om. Men hur länge håller det?
Mycket förortsspråk och en del ord som ej är översättningbara kan ibland bromsa läsningen. Men överlag är detta en bok där en blir starkt engagerad, som tar upp problem som många brottas med och Thomas lyckas skildra dessa mycket trovärdigt. En bok att jobba med tillsammans med elever helt klart! Och för alla andra som är intresserade av orättvisor, rasism och rättvisa 🙏🏼

Öppnas i händelse av min död

Lever upp till förväntningarna

4 augusti 2016

Jag var skeptisk till att läsa den bär boken då den blivit upphöjd till skyarna. Men jag blev positivt överraskad. Författarinnan lyckas förmedla alla de känslor som styr personerna i boken på ett mycket trovärdigt sätt. Jag älskar slutet.

Jag ger dig solen

Att söka och hitta sig själv

4 augusti 2016

Välskriven och omtumlande. Syskonrelationen som sätts på spel. Bristen på kommunikation. Osäker på vem man vill vara och är. En bok för alla som är i tonåren eller har varit där!

Den allvarsamma leken

Den allvarsamma leken tillhör kategorin klassiker man...

17 april 2013

Den allvarsamma leken tillhör kategorin klassiker man bör ha läst. Jag kan bara instämma i det och tycker att det var en angenäm läsupplevelse. Mycket av den litteratur jag läst genom åren har hämtat inspiration från klassikerna och har man dem med sig är det också lättare att ta till sig andra böcker. Det är intressant att ta del av den mans- och kvinnosyn som fanns då, omkring otrohet och äktenskap, kärlek och arbete och jämföra med hur samhället ser ut idag. Har det ändrats? På vilka sätt? Till det bättre eller sämre? Läsvärd och värd att gå tillbaka till igen.

Litapåmig

Spännande från första till sista sidan!

30 juli 2021

Ojojoj, vilket driv i den här boken. Evert Grens skall göra en enkelt tillslag utifrån en kollegas tips. Det han tror ska vara enkelt visar sig bli allt annat än det. Det handlar om trafficking, organförsäljning, hallickar, avlyssning på hög nivå och mitt i allt starka vänskaps- och kärleksrelationer. Och en nära väns död. Och skuld, skuld, skuld.
Roslund har ett sätt att bygga upp sina storys som sammankopplar fiktion med verklighet. Det kryper under skinnet. Hans gestaltningar är så pass bra att jag på pricken förstår och kan sätta mig in i allt han beskriver. Det skulle lätt kunna bli patetiskt. Här är det inte ens nära.
Hoffman finns med men tar inte alls lika stor plats som i de tidigare böckerna. Det kändes också genomtänkt och min upplevelse är enbart positiv av att han inte är med från start. Vad mer kan jag säga? En bok med extra allt, full med viktiga samhällsfarliga och högst verklighetstrogna händelser. Omöjlig att lägga ifrån sig, omöjligt att inte bli engagerad!!!!!! Har du ännu inte läst någon bok om Evert Grens - börja från början. Alla är värda att läsas och är otroligt välskrivna och spännande!

Fjärilsvägen

Gripande om fattigsverige

28 februari 2021

Patrik Lundberg är en känd journalist, författare och krönikör. Första gången jag kom i kontakt med honom på ett medvetet sätt var i somras när jag lyssnade på hans sommarprogram. Skildringen av hans klassresa, från att leva tillsammans med sin mamma och syster på fattigdomens rand, till att bli en välutbildad eftertraktad journalist, är stark. Han växer upp i Sölvesborg med sin familj där mamman och barnen har starka band till varandra och morföräldrarna. De rycker ut så fort det behövs och stöttar så gott de kan. Pappan flyttar efter att hans otrohet uppdagats och finns bara med i periferin.
Vi får följa Lundbergs klassresa, från att vara långt ner i hierarkin i skolan som adopterad och leva med en mamma som inte kan stötta på samma sätt som andra föräldrar med pengar, skjutsning, läxor etc, till att bli en upphöjd journalist. På vägen dit är det relationen med mamman som är i centrum. Hennes arbetssituation, bristen på pengar, alkholproblemen, relationsproblemen med vänner och make men också den starka kärleken hon hyser till Patrik och hans lillasyster Paula. Det är komplicerat. Problemen mamman brottas med gör att att relationen mellan Patrik och hans mamma blir ansträngd.
En stark berättelse om fattigsverige, klassresa, familjerelationer och det samhälleliga ansvaret. Ett oerhört sorgligt människoöde. Hur många sådana finns inte?

Olyckornas tid

Ungdomsbok med rörigt innehåll

29 oktober 2020

Varje år, i oktober, inträffar olyckornas tid för familjen Morris. Mamman klär in hemmet i plast och mjuka material och barnen/ungdomarna får inte gå ut utan extra kläder, inte utsätta sig för något som helst riskfyllt men trots detta händer det saker ändå. Brutna armar och ben, hjärnskakningar, sår, blod, bulor. Och självklart gör barnen som de vill ändå. De är ju trots allt tonåringar och vill utmana sig med spännande saker.
Under berättelsens gång förstår jag till slut att detta bara handlar om familjen Morris, inte någon annan familj vilket jag från början inte fick grepp om. Jag kan säga att det gjorde mig en aning förvirrad. Och vartefter dyker hemligheter upp, hemligheter inom familjen som ingen velat prata om. Det ger naturligtvis konsekvenser.
Jag vet inte riktigt vad det är med den här boken men jag fastnade inte. Handlingen, språket, de övernaturliga inslagen, hemligheterna, skammen. Nej, det tilltalade mig inte alls. Jag får känslan av att författaren vill få in så mycket som möjligt i den här historien men det blir inte bra. Det lite drömska, poetiska som ligger som ett täcke över boken kanske är ämnat att locka unga människor i sin identitetsökning men det är i allra högsta grad mina spekulationer för att försöka förstå budskapet. Och allt detta drickande av vin och whiskey och rökande av cigaretter, det känns rätt omodernt.
Jag skulle gärna vilja sätta den här i händerna på någon i målgruppen för att få hens perspektiv. Mig fångade den inte alls.