Användarprofil Flodhästen / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Flodhästen

Antal betyg: 8

Konsten att fejka arabiska : en berättelse om autism

Fantastiskt bra

1 juni 2017

Det här är en av de bästa böcker jag någonsin läst! blev helt uppslukad och sträckläste ut den så fort den landat i brevlådan.
Fick själv min autismdiagnos sent i livet och hade innan dess blivit feldiagnosticerad med "schizoid personlighetsstörning" och blivit anklagad för att ha social fobi (pga min bristande förmåga att klara av att vistas i stimmiga miljöer, kommunicera verbalt, anta de korrekta ansiktsgrimarserna vid rätt tillfälle, hålla ögonkontakt och skaffa vänner) problemen blev värre i mellanstadiet då man slutade leka och mera bara skulle hänga och snacka. Förstår verkligen vad författaren menar med uttrycket "skriven svenska är mitt modersmål och talad svenska mitt andraspråk"

Alla som arbetar inom vården och kommer i kontakt med tjejer som lider av autism/asperger borde läsa denhär boken. Den borde bli kurslitteratur. Det skulle rädda många unga tjejer från felbehandling.
Ja och alla andra borde oxå läsa den förstås för att den är så bra.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Allt jag fått lära mig

Gripande

2 februari 2020

En bok om att vara jagad av det förflutna, att tvivla på allt, även sitt eget förstånd. Om att bryta sig loss och forma sitt eget liv. En bok som inte kan lämna någon oberörd.

Jag tror det finns många familjer som Taras därute, fast kanske inte i lika fanatisk tappning. Många familjer där man inte låtsas om misshandeln, övergreppen, missbruket. Den som påtalar sanningen blir det svarta fåret, som Tara. Man behöver inte vara uppväxt på ett skrotlager och förvägrats skolgång för att känna igen sig i resan att börja ifrågasätta familjen, sitt förflutna, sin verklighet och i hur de man älskar kan ha så stor makt över en.

Innan Tara är 17 år har hon aldrig satt sin fot i en skola, aldrig hört talas om förintelsen lr andra kända historiska händelser. Trots den mindre gynsamma starten så tar hon sig ända in på Harvard. En bok som ger hopp.

Långt hemifrån

Intressant och gripande

1 juli 2019

En intressant historia om att adoptera ett barn som är helt oförmögen att knyta an, visa tillgivenhet och känna empati och tillit. Barnet diagnosticeras så småningom med "reaktiv anknytningsstörning" en diagnos som drabbar barn som utsatts för grav försummelse eller övergrepp. En historia om adoptivföräldrars förväntan, grusade förhoppningar, förtvivlan men också hopp om förändring. Som sagt en intressant story, men jag var inte så förtjust i språket.

Sekten som återuppstod

2 juli 2019

Sekten på Dimön