Användarprofil barnensbok@instagram / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av barnensbok@instagram

Antal betyg: 18
Antal recensioner: 18

Vi var vargar

Vi var vargar

12 maj 2022

Vi var vargar utspelar sig i slutet av andra världskriget och när den ryska armén marscherar in i Tyskland tvingas familjen Wolf att fly sin by. På vägen kommer Leisl, Otto och deras lillasyster Mia ifrån de vuxna och plötsligt är de ensamma mitt i kriget. Liesl har lovat sin mamma att ta hand om de yngre syskonen, kosta vad det kosta vill. För att överleva måste man ibland göra saker som är fel. Farliga saker. För att överleva måste man ibland bli en varg.

Vi var vargar är en väldigt gripande och otroligt välskriven bok som behandlar andra världskriget på ett sätt som fungerar för yngre läsare, utan att förminska krigets fasor. Samtidigt som berättelsen är otäck är den kärleksfull och skildrar syskonskap på ett fantastiskt vis. Med Rysslands invasion av Ukraina blir den här historiska berättelsen högaktuell. Barn är på flykt idag, precis som under andra världskriget och det är viktigt att tala om. Samtidigt som jag tycker att Vi var vargar passar sin målgrupp, tror jag definitivt att även en äldre åldersgrupp funnit stor behållning av att läsa den. Den är fantastiskt skriven, med vackra och stämningsfulla illustrationer!

Läshunden Ludde

En viktig bok om läsning!

27 september 2022

Läshunden Ludde är en mysig berättelse som tar tag i flera viktiga ämnen, som vikten av läsning, lässvårigheter och hundar som pedagogisk hjälp inom skolan. Alla barn vågar inte läsa högt inför andra barn och vuxna, men boken visar på ett fint sätt hur läshundar kan hjälpa barn att komma över sin rädsla och våga mer. I boken får vi följa Ludde från valptiden, genom hans utbildning till läshund och till sist på hans första jobb på en skola.
Illustrationerna är fantastiska och Ludde är hur söt som helst! Jag hoppas verkligen vi ser fler berättelser som uppmärksammar läshundar och att allt fler skolor inser fördelen i framtiden. Om inte annat är Läshunden Ludde en perfekt bok att använda som introduktion innan eleverna får träffa en läshund på riktigt!

Mysteriet med djävulen

Mysteriet med djävulen

12 maj 2022

I Mysteriet med djävulen, den femtonde delen i SPLEJ-serien är det dags för gänget att sova över i stugan där de har sin inspelningsstudio till sin Youtube-kanal. Ester berättar en spökhistoria på natten om djävulen och Peo som är mörkrädd avskyr läskiga berättelser. På natten hör Peo konstiga ljud utifrån trädgården och nästa morgon finner han massor av spår i gräset. Det ser ut som märken efter klövar och visst sa Ester att djävulen har bockfötter? Kan det vara självaste djävulen som varit på besök? Det är dags för att nytt, spännande mysterium för SPLEJ-gänget.

Mysteriet med djävulen är den första delen ur SPLEJ-serien som jag läser och jag blev verkligen inte besviken! Gamla skrönor blandas med ett nutida mysterium samtidigt som viktiga frågor kring djurrätt och djurvård behandlas. Illustrationerna är väl utförda och färgvalen passar genren perfekt! Boken är lättläst och alldeles lagom otäck, samtidigt som den är informativ. Perfekt för mellanstadiet!

Hotet i berget

Hotet i berget

12 maj 2022

I Hotet i berget får vi åter följa Briana och hennes följeslagare frosträven. Briana är nu instängd i bergets mörka labyrint. Hon kan inte se något och hon vet inte hur hon ska ta sig ut. Tack och lov kan frosträven se i mörkret och kanske kan hitta en väg ut ur underjorden. Men de måste synda sig! I mörkret lurar en gigantisk spindel men långa ben och sylvassa klor. Och den har inte fått mat på flera år¿

Hotet i berget är den andra delen av tre i den lättlästa fantasyserien om Briana. I en värld fylld av faror, som orker och gigantiska spindlar, möter Briana fenomen som utanförskap, identitet och känslan av att vara annorlunda. Jag älskar fantasy och denna uppföljare gjorde mig verkligen inte besviken! Det var spänning på hög nivå och jag fick kalla kårar när spindeln trädde fram. Samtidigt behandlas Brianas känslor väl, hon har blivit sviken av sitt folk och dömd till döden - trots att hon inget fel gjort. Nu måste hon se till att rädda sig själv och hon visar på både styrka och mod. Med ett enkelt språk och otroligt fina illustrationer så går det verkligen inte att sluta läsa! Ser fram emot den avslutande delen i serien om Briana!

Allas längtan

Allas längtan

12 maj 2022

I Allas längtan får vi ta del av hur författaren Karin Jacov och illustratören Li Söderberg vänder och vrider på begreppet längtan. Vi får veta hur allt från blomknoppar och skators till astronauters och taxichaufförers längtan kan se ut. Vad längtar du efter?

Längtan kan kännas som ett pirr och ett sug. Efter att något ska börja, eller sluta. Att någon ska komma, eller gå. Efter att få något, eller bli av med något. Så börjar bilderboken Allas längtan, en helt fantastisk berättelse som kretsar kring begreppet längtan. Illustrationerna är vackra och varje person som berättelsen kretsar kring har fått sin egen färgkombination. I varje illustration finns dessutom en ledtråd till vilken längtan vi får läsa om härnäst eller läste om på förra uppslaget. Vi kan nog alla känna igen oss åtminstone i någon av karaktärerna, inte minst jag som hellre lägger pussel i lugn och ro än att vara på ett bullrigt kalas, precis som tanten Greta! Alla längtar vi ju efter något, stort som smått!

Vem låter om natten? - i parken

Vem låter om natten? - I parken

12 maj 2022

I Vem låter om natten? - I parken får vi träffa djur som vi ofta ser i våra stadsparker, vilket är alltifrån en stor hund ute på promenad till en liten liten mus. Med hjälp av fantasi, rim och humor i ord och bild får de yngsta lära känna parkens djur med nya ögon. Brukar djuren verkligen bete sig så här?

En så himla rolig och mysig bilderbok skriven på rim! Bilderna är fantastiska och stämningsfulla i mörka nyanser. Inför varje djur får vi ta del av en illustration av ett föremål som ger en liten förutsägelse av vilket djur vi ska möta härnäst. Och vem är det egentligen som låter i natten? Läs boken och se!

Kajsas nya kläder

Kajsas nya kläder

12 maj 2022

Kajsas nya kläder handlar om Kajsa som är klassens kejsare. Alla avundas kläderna hon har på sig och de samlas alltid omkring henne så fort hon kommer till skolan. Klädesplaggen hon bär har hon köpt av den kända youtubern Troll, men är kläderna verkligen så exklusiva som Kajsa påstår? Och hur ska någon i klassen våga säga till Kajsa att hon kanske blivit lurad?

Kajsas nya kläder är en fin bilderbok inspirerad av den klassiska sagan Kejsarens nya kläder men med en modern touch av vår nutid. Detta gör att berättelsen blir lättare att ta till sig, men sagovärldens fina budskap finns fortfarande kvar. Viktiga ämnen berörs som fake news, sociala medier och grupptryck. Genomgående i bilderboken ställs frågor kring både svåra ord, varför man kan få ont i magen när allt inte känns helt rätt och svårigheterna i att säga sanningen då man är rädd att den ska såra någon. Detta bjuder verkligen in till viktiga diskussioner, både hemma med en vuxen och i klassrummet med klasskamraterna. Illustrationerna är vackra och detaljfulla i klara färger. Mycket fokus har lagts på kläder vilket passar berättelsen perfekt! Kajsas nya kläder är den första delen ur serien Sagoklassen och jag kommer definitivt att läsa fortsättningen när den kommer ut!

Thomas

Thomas

12 maj 2022

I denna humoristiska bilderbok får vi följa Thomas och hans vardag som är fylld med tekniska saker.

En så rolig bilderbok! Tycker verkligen att Anna Höglund lyckats fånga vår tekniska samtid och hur beroende vi faktiskt blir av våra saker och vår konsumtion. Bilderna är enkla och i få färger, vilket passar perfekt till genren. Det var länge sedan jag skrattade så här mycket när jag tittade igenom en pekbok, samtidigt som den fick mig att börja fundera!

När spöket Elsa flyttade till stan

När spöket Elsa flyttade till stan

12 maj 2022

I När spöket Elsa flyttade till stan får vi följa Elsa och hennes familj när de flyttar från landet in till storstan. I staden finns det mycket att göra - inte minst många att spöka för! Staden är full med andra spöken och Elsa hinner med så mycket bara de första dagarna. Prova nya skolan, gå till biblioteket, besöka museet och till och med hamna i finkan! Men så plötsligt kommer hon ihåg, hon hade ju lovat att hämta lillebror efter skolan! Och där är han inte längre kvar¿ Nu måste läsaren hjälpa till för att hitta honom!

När spöket Elsa flyttade till stan är en otroligt mysig och engagerande bilderbok där man som läsare får vara med på jakten efter lillebror. Genom det magiska förstoringsglaset som medföljer boken kan man upptäcka spöken och annat som gömmer sig på sidorna! En väldigt rolig läsupplevelse som är precis lagom otäck för de minsta.