Användarprofil Jennifer / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Jennifer

Antal betyg: 48
Antal recensioner: 37

Osynliga kvinnor : hur brist på data bygger en värld...

Ett måste att läsa!

13 april 2021

Osynliga kvinnor handlar om hur brist på data kan orsaka stora förändringar (till mest det negativa) för kvinnor. Allt från hur snöröjning är sexistiskt, till att bilsäten inte är formade efter kvinnokroppen och att läkemedelsindustrin nästintill aldrig gör tester på hondjur, vilket innebär att kvinnor kan få felaktiga doser och felaktiga mediciner för sina symtom och sjukdomar - och så mycket mer.

Den här boken är tung läsning. Det är svårt att läsa utan att beröras, ryckas med, bli förbannad, ledsen och känna hopplöshet. Men ändå så lyckas Perez emellanåt att komma med framtidstro och hoppfullhet om att vi som kvinnor någon gång kommer att vara jämlika män. Den här boken tar oss runt om i hela världen och tittar på ojämlikhet på många olika sätt och hur det påverkar både oss som kvinnor, men också hela världen. Hur bristen på data kan skada mer än göra nytta.

Det jag hade önskat är att författaren hade varit bättre på att dela upp kapitlen i stycken, då de ofta var väldigt långa kapitel utan styckeuppdelning. Det hade också varit bra om det varit underrubriker inom varje kapitel, för att få ett mer sammanhang över vad just det kapitlet skulle handla om. Jag är mer av en grafisk person också, så för mig hade det gjort avsevärt större påverkan på mig om viss statistisk hade presenterats i grafer av olika slag, då de ofta bara blev ett rabbel av text som var svårt att visualisera men också ibland att förstå.

Men, den här boken är OEHÖRT viktig och jag hoppas - håller både mina tummar och tår - att alla ska försöka läsa den här boken. Det är mycket fakta ja, men ta en sida i taget. Det är så mycket viktig information som måste ut till världen så att inte t.ex. bilsäten görs för män så att kvinnor skadas lättare i trafikolyckor. Alla behöver läsa den här; män som kvinnor och icke-binära, ledare, lärare och alla yrken däremellan som har hand om människor. Läs. Och ta till dig. Och fortsätt stå upp för dig själv och din rätt till din kropp.

Flickan som fick en röst

Berättarteknik som får boken till nya höjder!

23 maj 2021

I Flickan som fick en röst får vi följa Adunni som drömmer om att bli lärare. Men när hennes mamma går bort så tvingar hennes pappa henne att gifta bort sig, på grund av dålig ekonomi, till en man som sedan innan redan har två fruar - men som han inte fått någon son med. När omständigheterna ändras och hon tvingas fly från staden hamnar hon hos en välbärgad familj i Lagos som maktlös tjänare.

Jag vet inte ens hur jag ska börja försöka förklara hur bra den här boken är. När jag hade läst ut den satt jag och stirrade på omslaget och var helt mållös. Både över resan som Adunni hade, men också vilken kraft ett språk har och hur kreativt och fantastiskt som författare jobbade med språket i boken. Till en början hade jag svårt att hänga med, just för att språket är väldigt kantigt. Men i och med att Adunni lär sig språket bättre, desto mer flyt blir det i berättartekniken.

Jag uppskattade väldigt mycket de små stroferna i början av många kapitel om fakta om Nigeria. Känslan som Abi Daré skapar i varje liten mening känns ända in i märgen. Det är kraftfullt, tärande och magiskt hur Adunni växer upp och fortsätter att stå emot allt hon är med om och ändå är så pass stark. Sidokaraktärerna är inte bara sidokaraktärer, utan har också ett djup i sig som gör de mer mänskliga. De är inte bara där för huvudkaraktärens berättelse, utan har även något eget att berätta.

Jag vet knappt vad jag mer ska skriva för jag vill bara trycka den här boken i varenda hand jag ser. Den är fantastiskt. Den är kraftfull. Det var längesedan jag läste en bok som var såhär kraftfull och gjorde så jag kände så mycket som jag kände. Absolut en ny favorit hos mig - och jag håller tummarna att det även är en ny favorit hos dig.

Ser oerhört fram emot att se vad Abi Daré ger ut i framtiden, för om detta var hennes debut - hur bra kan hon bli i framtiden!?

Giftmakerskan

Fascinerande!

4 maj 2021

I Giftmakerskan får vi följa Nella som driver att apotek, men inte ett vanligt sådant. Hit kan nämligen kvinnor komma och köpa gifter för att giftmörda de män som behandlat dem illa. I nutid får vi följa Caroline som av en slump hittar en ledtråd till det gamla apoteket. Vem var egentligen denna giftmakerska, och vad hände med henne?

Jag tror jag hade alldeles för höga förväntningar på Giftmakerskan. Otroligt fint omslag, en väldigt fascinerande baksidestext och en annorlunda men väldigt spännande placering. Men, för mig kändes den lite platt. Jag saknade djupet i karaktärerna och det där som fängslar en - vad nu det är. Jag hade svårt att förstå varför vi följde Caroline och inte bara umgicks med Nella och Eliza. Jag har svårt med otrohet i böcker - och att nästan hela Carolines karaktär och vart hon var berodde på otrohet gör mig bara matt. Varför kan inte en kvinna bara få resa iväg, utan att hennes man ska vara otrogen mot henne?

Jag fascinerades och sögs in i berättelsen när jag fick följa Eliza och Nella, men så fort Caroline kom på tal så drogs jag ur berättelsen. Jag har svårt där vi får följa flera karaktärer på samma sorts historia, där vi får reda på ledtrådar om Nellas liv innan vi får uppleva det i hennes tidsrymd. Det gör så att den där spänningen försvinner lite. Jag hade helt enkelt önskat mer; mer miljöskildringar, mer gift, mer intriger och mer av Nella och Eliza. För nu kändes det som att allting kretsade kring just denna historia, istället för att man fick uppleva den med karaktärerna. Om ni förstår?

Men, däremot så är detta en stark debut med sådant driv i berättelsen. Och jag kan hålla med om att det är svårt att lägga ifrån sig boken när man väl börjat. Jag kommer verkligen hålla koll på vad Sarah Penner släpper i framtiden, för denna författare har idéer som kan få ens hjärta att slå snabbare!

Se mig falla

Rädd för Mallorca hädanefter!

13 april 2021

Se mig falla är första delen i Palmasviten som handlar om en pappa som aldrig slutar leta efter en dotter som försvann på en festresa till Mallorca. Både hans äktenskap, karriär och liv har ändrats efter att han lovat sig själv att aldrig sluta leta. Han är nu bosatt i Palma där han försörjer sig som privatdetektiv. När ett uppdrag om en otrohetsaffär kommer upp tror sig Tim att han ser sin dotter bland korruptionen och den mörka baksidan av det korrupta Mallorca.

Med finess i sina miljöbeskrivningar lyckas Kallentoft verkligen få en att känna dofterna, visa hur det ser ut och få en att känna alla känslor som karaktärerna upplever. De korta kapitlen får en att inte kunna sluta läsa och man vill ju bara få reda på vad som egentligen har hänt. Det är spännande, rappt och otroligt bladvändarvänligt.

Det här är min första bekantskap med Kallentoft, och jag är riktigt glad över att ha en till bok av honom att läsa i hyllan. Även om boken behandlar ämnen som jag har svårt för - kvinnor som far illa, våldtäkter och otrohet - så tycker jag ändå att Kallentoft skriver på ett sätt som ifrågasätter karaktärernas beslut. Däremot är jag lite besviken på slutet, tyckte det kändes tråkigt och som gjort för att det skulle vara en uppföljare, och i deckare vill jag gärna att slutet ska återspegla berättelsen och inte skrivas på ett sätt som känns som att författaren tänkt skriva en till. Jag hade också gärna sett lite mer kvinnliga karaktärer i dessa korrupta kretsar och högre upp i näringskedjan (eller hur man ska säga) och ha en mer ledande och betydande roll. Men Kallentoft har verkligen fått mig att inte vilja åka till Mallorca igen!

Himlabrand

Ett måste att läsa - för alla!

13 april 2021

Himlabrand handlar om Ánte som älskar det livet han lever med renar och hans kultur. Men det är ändå något som gnager inom honom, att han inte kan få vara den han själv vill. Att samerna inte tar lika lätt på homosexuella som alla andra verkar. Och så är ju Erik där, ständigt nära.

När du väl har börjat läsa den här boken, så kommer du inte kunna sluta. Så se till att du har någon timma framöver ledigt så du kan sluka boken och sen också sitta och stirra in i väggen för att du bara ville att den skulle vara längre.

Den här innehåller de element som jag verkligen gillar i en ungdomsbok, de där snabba ändringarna i tonläge i relationerna, den snabba förälskelsen som man kände när man var yngre, jobbiga föräldrar som alltid ställer för många frågor och den där känslan av ett riktigt bra kompisgäng. Men utöver det så är denna skriven på ett nästan melankoliskt vis. Det märks att Ánte är en grubblande person och att han har känslorna utanpå, och det är så himla rogivande och fint att få läsa från hans perspektiv.

I själva historien hade jag kanske önskat mer kapitel som innehöll renlivet, men det är mest bara för att jag är ju så himla nyfiken. Jag vill veta mer om kulturen, historien och hur det är att leva som samer gör. Jag tyckte även att delen om förfäder och boken gjorde så att boken fick ett helt annat djup och känsla, det gjorde den till den där lilla extra stjärnan som gör så att jag aldrig kommer glömma boken. Den är unik.

Känslan och kemin mellan Erik och Ànte går att ta på. Det är en sådan åtrå att det pirrar i hela kroppen när de är i närheten av varandra. Och jag blir ju så frustrerad att de inte bara kan prata med varandra och lösa allting. Sidokaraktärerna är också roliga att följa, lära känna, se hur de agerar vid olika situationer och växer i sig själva.

Det här var en fröjd att läsa. Jag hoppas att du skriver mer, Moa Backe Åstot!

Vi röstar om vi saknar mamma

Bladvändare med brokiga karaktärer

7 mars 2021

Vi röstar om vi saknar mamma handlar om en brokig mamma med tre barn som bara vill ha en lugn semester. Vi får följa perspektivet från mittendottern, hur hon så gärna vill passa in och att hennes storasyster ska vara stolt över henne. Hur hon vill bli vuxen, lite för fort. En dag försvinner mamma.

Ska du läsa den här måste du ha en ledig dag framför dig, för den går inte att sluta läsa. I korta och nästan poetiska kapitel drar Pascoal oss över och med familjen och deras misslyckade semester. Hur mittenbarnet, Kornelia, försöker att alla ska ha det bra medan hon själv glömmer bort sig själv emellanåt. Hur hon ständigt försöker bli som sin storasyster, som är snygg, äldre och bättre på alla sätt - enligt Kornelia.

Jag tycker så mycket om böcker som har brokiga karaktärer. Där det är så himla nära gränsen till sammanbrott, där man kan känna varje känsla, varje tanke och varje idé så tydligt. Pascoal har verkligen lyckats skapa sådana fantastiskt verkliga och brokiga karaktärer, som kommer att följa med mig länge framöver.

Jag hade däremot önskat att vi fick veta mer om mammans försvinnande, att vi fick följa med lite mer bakom kulisserna. Det blev lite enformigt emellanåt att bara följa Kornelia, för hon visste ju inte allt. Men samtidigt var det också charmen med det hela, att inte veta. Att vara lika förvirrad, ledsen och arg som Kornelia var.

Jag visste att jag skulle gilla den här boken, och det är så skönt att den också var så jädra bra!

Kirke

Bladvändare för dig som är karaktärsdriven!

13 juli 2019

Tack så mycket Bokus för att jag fick möjlighet att vara förhandsläsare för denna bok!

Med ett fantastiskt skrivsätt och humor får vi följa den grekiska mytologin om Kirke, med mycket feministiska inslag. Hon är dotter, älskare, mor, häxa och gudinna.

Tyvärr funkade inte denna historia helt för mig, även fast den var väldigt medryckande. Den är riktigt karaktärsdriven och har inte mycket plot i sig överhuvudtaget. Det är en stillsam berättelse över en gudinnas liv och vad det medför att vara kvinna - även som gudinna, genom att kämpa med orättvisor, svek och kärlek. Men dess feministiska drag och trycket i skrivsättet får en ändå att vilja fortsätta läsa och veta vad som händer. Jag trodde att den skulle innehålla mer action och händelser än vad den gjorde. Men om du är en person som kräver en mer plotdriven berättelse tror jag inte denna är för dig. Dock kan jag absolut rekommendera hennes andra novell - A Song of Achilles - som har en mer plotdriven handling men som också har samma fantastiska skrivsätt.

Jag skulle rekommendera denna bok till en person som gillar grekisk mytologi och vill lära sig om något, men samtidigt läsa något som har en gnutta fiktion i sig. Jag skulle även rekommendera denna för en person som gillar karaktärsdrivna böcker och att få följa en karaktär under dens liv; vad den får utså, vad den får vara med om och hur stark karaktären blir mer åren. Ett stort plus för det FANTASTISKT fina omslaget också!

Livbärarna

Fantastisk feministisk dystopi!

18 maj 2022

Livbärarna handlar om Mirjam om blir gravid. Först tänker hon göra som alla andra; låta embryot planteras i en livskapsel på någon av plantagerna och sedan skördas under säkra former. Men sedan händer något som gör så att Mirjam fattar ett beslut som slungar henne ut ur systemet, bort från pojkvännen och deras trygga vardag till en annan värld. En värld där en motståndsrörelse vill tillbaka till rötterna för barnafödande.

Jag visste redan när jag har läst första sidan att det här var en ny favorit för mig. Drivet i språket, berättartekniken med de korta styckena som bara flöt samman och känslorna hos karaktärerna gjorde den oemotståndlig att lägga ifrån sig.

Rosvall har byggt upp en värld som är inte så olik den vi lever i idag, utan en värld som många nog kan se som framtiden. Där kvinnor inte behöver vara gravida, där män också kan producera bröstmjölk och där man till varje pris vill ha ett jämställt förhållande - där inte kvinnan ska kunna knyta an under hela graviditeten så att männen blir utanför. Och till en viss del så köper jag det, jag själv vill gärna ha barn men är livrädd för att vara gravid och sedan trycka ut ungen. Det är ju skitläskigt.

Men Rosvall sätter också ord på hur det inte alls kommer vara jämställt. Hur patriarkatet ändå kommer att vinna och göra barnafödandet till en grej för männen. Citat ur boken sida 48: "Eva sa att när männen väl började bry sig om sina barn ville de ha vad vi alltid haft. Och då blev våra kroppar ett hinder, inte bara något de ville ligga med utan något de inte kunde konkurrera med." Och det kändes verkligen som en käftsmäll - för känns det inte som att det är exakt så det kommer bli?

Jag älskade hur boken byggdes upp i olika tidslinjer och att vi fick följa Mirjam både innan hon blev gravid, undertiden hon var gravid och efteråt. Det var hjärtskärande, stämningsfullt, hoppfullt, fantastiskt och ibland alldeles underbart. Jag satt och fånlog vissa kapitel, medan andra kände jag tårarna tränga bakom ögonlocken. Jag gillade även att den dystopiska biten gavs en liten del i taget, så att det inte blev för mycket av världsbygget på en och samma gång. Rosvall visste exakt vad hon behövde berätta i vilken sekvens av boken för att kunna guida läsaren så att den förstod hur allting fungerade. Genialiskt.

Fantastisk fantastisk fantastisk bok!

När bergen sjunger

Fängslande historia som man inte vet mycket om!

5 juni 2021

Tack Historiska Media för recensionsexemplar!

När bergen sjunger handlar om en flicka och en mormor som klamrar sig fast under amerikanska bombdåd ovanför deras provisoriska skydd. Flickans föräldrar har gett sig iväg till kriget. Medan flickan väntar på sina föräldrar ska återvända gör mormor allt i sin makt för att hålla flickan sysselsatt, genom att börja berätta hemligheter och hur hon hamnat där hon är idag. Det innebär att vi får följa med på ett hisnande resa genom Vietnams brutala och smärtsamma 1900-talshistoria.

Alltså hörni. Det här är en ny favorit hos mig, en bok jag någon gång kommer att vilja läsa om. Jag visste att jag skulle gilla den när jag plockade upp den, men jag visste inte att jag skulle älska den så mycket som jag gjorde. Att få följa både nutid då flickan väntar på sina föräldrar, och att också färdas tillbaka till mormoders första tid som mamma och följa hennes resa till den hon är idag - så bra. Det gjorde att boken fick ett helt nytt lager, eftersom vi mötte mormoderns barn (flickans mamma, morbröder och mostrar) också i flickans delar.

Eftersom vi fick följa de som är hemma och väntar fick krig ett helt nytt ansikte. Oftast följer man de som drar ut i kriget och sen återvänder det hem - slutet gott, allting gott. Men i denna får vi vänta med karaktärerna på att deras barn och föräldrar ska komma hem. Och undertiden vi väntar och någon då och då kommer, lyfts hoppet om att alla ska komma tillbaka. Men i denna får vi istället följa efter krigstiden och hur människan påverkas och konsekvenserna av krig på människors både psykiska och fysiska mående. Ett krig tar inte slut bara för att ena sidan vunnit, det fortsätter genom hela ens liv.

Den här boken innehåller så mycket hemskheter, brutala handlingar och en smärtsam historia. Men den innehåller också så mycket kärlek, hopp och glädje. Jag tror det är därför det blev en fullpottare för mig, för mitt i allt det där eländet och hemskheterna, så kunde vi också få några ljusglimtar. Jag gillade också jättemycket de små stroferna som var kvar på vietnamesiska och att vi fick en översättning på dem också, så man kunde lära sig lite.

Det känns verkligen som att den här recensionen är all over the place, men snälla, läs den här boken. Den är helt fantastisk!