Användarprofil Sofia S / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Sofia S

Onaturlig död

Snudd på mästerverk

2 augusti 2021

En obducents/rättsläkares memoarer... Det låter som något de flesta skulle vilja slippa läsa. "Vem vill läsa om nån som öppnar folk och berättar om vad han hittar?!".
Men där har man fel om man tänker så, för det här är en fantastisk bok...! Vi får följa dr Shepherd både privat och i obduktionssalen, och alltsammans är oerhört fascinerande och gripande . Han lyckas vara saklig och lagom detaljerad om obduktioner utan att det blir äckligt eller motbjudande, och alltsammans berättas med ödmjukhet och respekt . Här har vi en yrkesman som vågar filosofera och som blottar både sitt yrkesliv och sitt privatliv på ett mycket finkänsligt och välavvägt sätt, utan att säga ett enda ord för mycket eller för lite.
Vi får ta del av en rad intressanta fall och även grundläggande kunskaper i rättsmedicin och anatomi, men också av dr Shepherds känslor inför sitt yrke, döden och hur hans privatliv påverkas. Han delar även med sig av hur han på senare år drabbades av svår PTSD av sitt yrke. Han vågar vara känslig, vågar blotta sig utan att skämmas för sin skörhet eller för olika misstag han råkat göra . Respekt till honom för detta !
Slutligen måste jag också säga att boken är otroligt välskriven . Det blir aldrig tråkigt, aldrig monotont , och där finns en stark närvaro. Det här är inte bara en bok , det här är litteratur av hög kvalitet. Dr Shepherd är inte bara en obducent som skriver en bok om sitt liv, han är en äkta författare! Jag längtar efter att läsa mer av honom . Han skall snart ge ut ännu en bok, och det ser jag fram emot!

Allt jag fått lära mig

Riktigt välskriven men vilseledande

10 maj 2021

Denna bok gör mig kluven. Det är en otrolig, ovanlig och därmed fascinerande livsberättelse , och det är en av de mest välskrivna självbiografier jag läst. Skriven på detaljerad, bildskapande, stilsäker prosa. Naket avslöjande. Saklig mitt uppe i det oerhörda. Otroligt smärtsam men ändå en svårslagen karriärhistoria om att blomstra mot alla odds. Mot VARTENDA odds , faktiskt. Maskrosbarn är inte ett ord starkt nog för att beskriva Tara, såvida maskrosen inte växer i en öken.
En oerhörd historia , oerhört välskriven.

Men. MEN. Det alla måste ha klart för sig då de läser den, det är att "mormoner" inte lever som i boken , eller åtminstone till allra största delen. Detta är en extremistisk familj, mer allmänt fundamentalistisk är just "mormonsk". Jag vet, för jag själv är "mormon". Det här är snarare amerikansk fundamentalism av "mormonsk" typ, inte något annat . Historier som liknar den här, historier om isolerade fundamentalistiska familjer utanför "systemet" avslöjas då och då i Amerika , och de familjerna hör sällan till samma kyrka som de andra . Så jag skulle tro att detta är en amerikansk företeelse, inte typisk för något enskilt samfund.

All in all, detta är en välskriven bok med en fängslande och ovanlig historia som biter sig fast , MEN den kan lätt missförstås utan kontext , och den skulle behöva ett specialskrivet förord riktat till svenska/icke-mormonska läsare.
Boken kan lätt jämföras med Deborah Feldmans omtalade "Unorthodox". Lika välskriven om en lika livsomstörtande brytning med ett religiöst samfund och att resa sig ur askan . Även "unorthodox" behöver ett förord för att förstås helt (jag har inte läst den svenska utgåvan , så jag vet inte om den har förord eller ej). Så är det med alla böcker av den här typen: böcker om andra kulturer.
Hade det inte varit för snedvinklingen (som mycket väl kan vara oavsiktlig!) så hade jag gett denna bok högsta betyg. Men "som landet ligger " ger jag den en fyra.

Allt jag fått lära mig

Fantastisk bok, dock inte representativ alls

22 november 2019

Först vill jag lämna en brasklapp till er som vill läsa denna fantastiska, litterärt välskrivna bok, nämligen : den här familjens livsstil går väldigt stick i stäv med hur vi "mormoner" uppmanas att leva(som ni förstår är jag "mormon"). Inget av det här är typiskt för oss. Jag upplever mer att den här historien snarare är mer "typisk" för amerikanska extremfundamentalister och fanatiska "preppers".
Nåväl. Med detta sagt kan jag säga att denna bok är oerhört välskriven - man ser allt framför sig, och personerna är komplext skildrade - och OERHÖRT smärtsam. Jag kunde bara läsa den korta stunder i taget. Men detta gör inte boken sämre.
Så: underbar stil med en unik historia om ett ovanligt livsöde utanför både samhället och religionens mittfåra. För så är det: det här är allt annat än typiskt för oss "mormoner".
Läs boken, men ha detta i bakhuvudet så att missuppfattningar inte uppstår .