Betyg & recensioner av Monica Karlsson

Antal betyg: 11
Antal recensioner: 11

Den sista grisen

Den sista grisen

30 oktober 2017

Den sista grisen är mycket bra och intressant. Bokens form och innehåll består av en del metaforer, ett antal
aforismer och korta begrundanden om företeelser i samhället och i litteraturen på olika nivåer,där finns antydningar, påhopp och kritik. Där finns också självkritik, känslor av sorgmodighet, uppgivenhet och ett förtäckt angrepp på ett misslyckat äktenskap." Det mest imponerande med Kafka är att han kunde skriva Processen utan att vara gift." En bitande aforism bl.a. Suverän bok tycker jag.
Monica Karlsson

Uppvaknandet

Ännu en intressant kvinnohistoria

3 februari 2021

Edna i den här berättelsen är, som många andra kvinnor genom historien, sin mans ägodel likt det vackra huset med stilenliga möbler och tavlor. Hennes uppvaknande och lösgörande från ett yttre och inre fängelse blir ödesdigert. Det intressant med den här fina boken, tycker jag är författarinnans Kate Chopins mod att våga sätta sig upp mot etablissemanget och skriva denna bok. Den tände också en nyfikenhet om New Orleans och de olika folkslagen som levde där under 1800-talet. En blandning av många etniciteter och de som kallades kreoler. En mycket läsvärd bok och fortfarande aktuell.

Vishetens natt

Den första kvinnliga författaren Franska Akademien

9 januari 2020

Man blir så imponerad av den kunskap Yourcenar har införskaffad sig i denna innehållsrika bok. Ett stycke historia under 1500-talet och om en fiktiv persons liv som livnär sig som läkare,präst, filosof, alkemist, fysiker i ett Europa där katolska kyrkan är dem dömande makten. Inte så lättläst.

Väggen

En bok som alltid måste finnas för nya läsare.

9 januari 2020

Fångad i en jägarstuga uppe på en vacker Alptopp är vad jagpersonen i den här boken upplever. En osynlig vägg hindrar henne att komma därifrån. Nere i dalen ser hon bl.a. personer som fastnat i en rörelse och liknar bildstoder. Här börjar nu en långdragen kamp för att överleva vilket hon gör en tid, tack vare en ko, en hund och två katter. Inga kapitelindelningar finns i boken att stanna upp vid, vilket ger en känsla som passar ihop med jagpersonens liv i en ström av ett oändligt upprepande av tröstlösa, enformiga dagar, fyllda av hårda sysslor och grubblerier. Hon är endast hänvisad till sig själv och djuren. Här och var i boken förebådas vad som kommer att hända framöver. Hjärnforskaren Anders Hansen skrev nyss i en artikel i DN om att människan genom årtusenden, alltid har sökt gemenskap med andra människor för att överleva. Utan den kontakten är människan förlorad och kan inte gå vidare i livet. Det är en ödesdiger framtid för kvinnan i den här boken som läsaren får följa.

Testamente

Ett stycke finsk historia.

26 december 2019

Mycket intressant och lättillgänglig bok. Full med historia och intressant beskrivning av miljöerna och de olika personernas karaktärer. Handlingen tilldrar sig före och efter andra världskriget. Familj som består av modern Siri född i dåtida finska Karelen,gift med Pentti som är född och uppvuxen i det mörka dystra laestadianska Tornedalen och så deras 15 barn olika barn. Jättebra gedigen bok.

De osynliga

En intressant upplevelse av människor och miljö.

7 februari 2019

En liten fin bok, lättläst och lätt att leva sig in i. Den handlar om en familjs ständiga kamp att överleva på en ö uppe i Nordnorge.Beskrivningen av slitet med de olika tuffa arbetsmomenten var ingående. Att rensa fisk i iskallt vatten kan jag föreställa mig orsakade smärta och självsprickor i händerna, men som måste uthärdas, som allt annat arbete i olika väderförhållanden. Det var inget kuvat folk. De ägde ön och några småöar. Deras slit var deras eget. Vackra naturbeskrivningar, kylan var påtaglig.

Ingenstans i min fars hus

En bra bok en stor författare.

19 februari 2017

I sin självbiografi gör Assia Djebar en nostalgisk tillbakablick till sina barn-och ungdomsår i Algeriet fram till år 1953.Hon berättar om ett skeende där språket ibland är vackert, poetiskt och begrundande. Hennes unga mamma och andra kvinnor omkring henne bär slöja och lever passivt, fjättrade av ålderdomliga sedvänjor. I Algeriet lever två kulturer sida vid sida. Den franska katolska och den arabiska muslimska. Stor misstro och hat råder, smygtittande ögon finns överallt. Hennes stora sorg och dilemma är förhållande till sin muslimske far,som hon fruktar och älskar. Trots hans konservatism får hon studera, slipper slöjan, vilket avskärmar henne från sitt ursprung. Boken är en självrannsakan, en uppgörelse med fadern och en felinriktad kärlek.
En känsloladdad gripande bok. Man förstår och känner hennes sorg att tvingas kappa sina rötter.

Vår kokbok

Behändig kokbok

7 april 2015

Den bästa kokboken i mitt hushåll. Hittar de mesta recepten jag behöver, både enkla och mer avancerade.
Vid matlagning läser jag ofta recepten i många av de kända kockarnas kokböcker i min bokhylla men det slutar ofta med Vår Kokbok.Naturligtvis är många av de andra kokböckerna också bra.
Monica Karlsson

Och de brände tistlarna

Författare med starkt socialt engagemang.

7 april 2015

Yasar Kemal, som nyligen gick bort, tycker jag borde också ha fått nobelpriset i litteratur.Hans beskrivning av de olika folkslag som lever på Anavarzslätten i södra Turkiet, förtryckare och förtryckta, feodalherrar som tar småböndernas mark,och om hjälten, den nästan gudomliga Magre Memed, en tidens Robin Hood, folkets stora hopp, är en mycket intressant och engagerande läsning. Rekommenderas.
Monica Karlsson