Användarprofil Lisa / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Lisa

Antal betyg: 6
Antal recensioner: 5

7 dagar

Spännande polisdeckare i fascinerande miljö

29 mars 2017

Blev uppmärksammad på Deon Meyer genom en recension av en ny bok av den sydafrikanske författaren. Nu har jag köpt flera deckare av samme författare och jag är INTE besviken. Spännande intriger i en relativt okänd miljö! Det är mycket intressant att få följa poliser och polisarbete i en stad och ett land som vi eljest sällan läser böcker ifrån. Jag tog också tacksamt emot ordlistan över ord o uttryck på afrikaans som används i böckerna. (Den ingår i bok nr 2.) Jag tycker alltså om att personerna använder dessa uttryck!

Den som glömmer

Spännande deckare, som vanligt

28 mars 2017

Jag tillhör Indridasons fans och letar alltid efter hans böcker. Perspektivet i denna volym är både nutid och från Erlandurs tidiga år som polis. Alltså två fall som vi följer parallellt genom volymen. Roligt också att få lära känna hans mentor Marion litet närmare. Jag gillar också att det isländska samhället får litet större plats liksom 50-talets politiska förvecklingar där kring USA-basen; det är inte alltid så vanligt hos Indridason.

De förklädda flickorna i Kabul

Mycket intressant bok

28 mars 2017

Jag tyckte mycket om boken; den belyser väldigt intressanta förhållanden i en för väst helt okänd kultursfär. Författaren skapar fantastiska porträtt av sina intervjuade. Författaren ger djupa inblickar i de liv som flickor lever och som de levt som pojkar. Boken är välskriven och lättläst. Jag uppskattade också epilogen mycket där man fick "litet facit" på hur det gått för några personer vi fått följa genom boken.

Om jag skulle önska något ytterligare vore det fler intervjuer med fäder och kanske lärare eller idrottsledare som följt flickorna några år. En kommande bok skulle också kunna ha perspektiv som att leva sitt liv som ev. transperson eller homosexuell. Sådana individer finns statistiskt också bland dessa "pojkflickor". Jag önskar också en (underliggande) men genomgående kunskap, gärna ett feministiskt perspektiv, där författaren visar att hon känner närmare till hur våra sexuella och kulturella identiteter skapas.

Det blod som spillts

Språket, landskapet och hundarna hos Åsa Larsson

22 juni 2016

Jag gillar Åsa Larssons böcker för att hennes språk är så målande, så varierat och bra; det hittar man verkligen inte hos alla deckarförfattare i Sverige. Jag gillar också Åsa Larssons landskap, hennes skildring av natur och årstider. De är på pricken som jag minns Norrbotten. Jag gillar även skarpt hennes beskrivningar av hundar! De vittnar om en mycket stor kunskap om och erfarenhet av hundars beteende, människors kärlek, hundars arbete och t.o.m. hundars död.

Jag är mycket förtjust över att en kvinnlig polis och en kvinnlig jurist står i centrum i Åsa Larssons böcker. Dessutom känns den kvinnliga polisen så rejäl och "vanlig". Hon är verkligen ingen knepig kommissarie med alkoholproblem, skilsmässa bakom sig och en faiblesse för klassisk musik!

Jag tycker däremot inte om de kyrkliga miljöerna, predikanter och präster. Men jag förstår ju att detta varit en viktig del av författarens uppväxt.

Hundars hälsa och sjukdomar

Sällskapshundars hälsa - både hanar och tikar