Antal recensioner: 8

Anne Sverdrup skriver med hjälp av ett roligt och modernt språk. Icke att förglömma de vackra illustrationerna av hennes dotter Tyva.
Boken borde vara "plikt"läsning i våra högstadieklasser.

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Min hjärna och jag

Upplysande i bästa stil

1 maj 2015

Jag blev redan uppmärksammad på makarna Churchland när jag läste nevrofilosofen Thomas Metzingers bok om "Egotunneln". Efter Paul M. Churchlands bok "The Engine of reason, the seat of the soul", blev Patricia S. Churchlands "Min hjärna och jag" en självklarhet för mig.. Det ska sägs genast: Fri Tanke förlag har med denna snabbt utgivna översättning lanserat en fullträff för svenska läsare och tänkare. Tack!
Hjärnforskaren och filosofen Patricia Churchland är väldigt jordnära i sitt upplysande budskap. Beror det på att hon är kvinna? eller hennes bakgrund i kanadensiska British Columbia, en lantlig miljö där hon växt upp tillsammans med "udda" människor, djur och natur? Jag vet inte.
Hon klargör lättförståeligt helheten och samspelet mellan det strikt vetenskapliga språket och vårt praktiska vardagsspråk. Samma sak gäller samhörigheten mellan det medvetna och det omedvetna spelet i våra hjärnor. Hon genomskådar än en gång det vilseledande, dualistiska tänkande med rötter hos Platon och René Descartes genom exempelvis sin framställning av moralens evolutionära framväxt alltsedan däggdjurens uppkomst på vår planet, Andra ämnen är den fria viljan samt våld och krig med mera.
Patricia S. Churchland berör mycket och man blir berörd. Läs hennes bok!

Das Zeitalter der Unschärfe

Vägen från kausalitet till kvantmekaniken

9 februari 2022

Boken berättar om fysikens fasciinerande historia från Marie Curie till Werner Heisenberg men även till Hiroshima. De inblandade fysikerna kände alla till varandra - träffades ofta och hade fester tillsammans. Thomas Hürter refererar hela tiden till deras brevväxlingar, debatter och privatliv. På den vägen närmar man sig mer och mer den klassiska fysikens och den heliga kausalitetsprincipens begränsningar i förhållande till "osäkerhetsprincipen" - formulerat av Nils Bohr och Werner Heisenberg med flera. Man börjar ytterligare förstå varför relativitetsteorin är oförenlig med neutronernas beteende på sin atomara nivå.
"Das Zeitalter der Unschärfe - die gänzenden und dunklen Jahre der Fysik 1895-1945" (Det suddigas tidsålder) har nyligen kommit ut och finns än sålänge bara på tyska.

Ett sammanvävt liv : hur svamparna förenar vår värld...

Filosofi och vetenskapsom vidgar horisonten

17 december 2021

Skulle, för att rensa min hjärna, ge mig ut på okänd mark. Och hamnade mitt i vår tids filosofi, vetenskap och okänd forskning - miljrder års av historia - evolutionens symbioser och samtidigt genomi jordnära berättelser från hela vår glob. Ett absolut lyft - inte minst för det var så oanad.

Feindbild China

Att demonisera Kina är att skjuta sig i foten

11 november 2021

Behrens rapporterar från en rik och upplevd egen erfarenhet, både från DDR, BRD och Folkrepubliken Kina som affärsman inom logistiken mellan Kina och Europa. Han belyser med fakta på ett tydligt sätt våra fördomar mot Kina och dess historisk unika utveckling. Detaljer ur verkligheten är många. Samtidigt är han ibland frågande och tänker kritiskt. Men allt kan inte lyckas alltid. Det går att ändra sig. Väsentlgt är emellertid att prioritera allas rätt till utveckling (en rättighet som saknas i deklarationen om mänskliga rättighetr).

Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som ...

Visdom ersätter ofta psykologen

5 mars 2021

Man kan tycka att Björn Lindeblad är udda. Men just genom udda personligheter kan vi människor komma till insikter om vårt egenvärde. Detta framgår redan med all tydlighet hos de gamla kinesiska filosoferna som Zhuangzi. Självklart förmedlar Björn visdomen ofta med humor och självironi. Vi klarar inte våra liv på ett värdigt sätt med endast förnuft. Läs "Jag kan ha fel".

Die Konferenz der Vögel

Sufisk visdom är allmängiltig - om du vill

2 januari 2015

Det är öppnande och roligt att flytta ibland till en annan tid - en annan kultur. Och upptäcka att så annorlunda var det dock inte. "Fåglarnas konferens" handlar om mig och dig, om tolerans, kärlek och om människovänlig Islam som möter en kristen tjej i Rom m.m. Perspektivförskjutningar!
Eller som Elmer Diktonius sa: "Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger." Mycket läsvärt! Borde ges ut i svensk översättning.

Postmodernismens förklaring : Skepticism och sociali...

Intellektuellt bottennapp

14 april 2014

Den romerska filosofen och politikern Cicero ställde ofta frågan: Cui bono? (Till vems nytta?).Jag tycker det är en klok fråga i många sammanhang. Pragmatiska tänkare som just Richard Rorty har gång efter annan genomsyrat de filosofiska frågorna på ett nyktert sätt både i antiken och i modern tid. Men det pragmatiska förhållningssättet till verkligheten har även präglat den kinesiska filosofin, framförallt de daoistiska skolorna. Förvandlingarnas bok "Yi Jing" kommer ofta fram till uppmaningen: Tillhandahåll det som behövs! - med blick mot föreliggande behov.
Stephen Hicks framförda kritik mot postmodernismen och dess platta fall in i relativistisk mållöshet verkade därför intressant. Motargumentation berikar ofta framförda tankegångar och kan väcka uppmärksamhet mot blindskär.
Hicks bok är dock i det avseende från första början en besvikelse. Sida efter sida upprepar han med hänvisning till korta citat hur upplysningsfilosoferna allt sedan Kant har relativerat och dekonstruerat det västerländska/nordatlantiska tänkandet. Som ett ytligt mantra beskriver han relativismens väg från upplysningen över modernismen till postmodernismen. Jag anser själv att såväl liberalismen som kommunismen är moderna projekt som har försökt att gå tillvägs ände med kända och grymma resultat.
Det postmoderna är i många avseenden ett dåligt begrepp men vill ändå markera alternativa vägar att gå.
Katolska kyrkan krävde exempelvis av sina präster (fram till 1960 talet) att regelbundet svära sig fri från modernismen inför sin biskop. Till förmån för kyrkans lära. Men vad tillhandahåller Hicks? Ingenting utom att nedvärdera pragmatiskt tänkande som hållningslös relativism. Till att navigera vidare efter modernismens fall vill han inte ge sig in på konstruktiva svar.
Det kan vara av intresse att läsa boken som en orientering ibland flyktig journalistik, men i övrigt är den värdelös. Till ingen nytta!

2 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.