Användarprofil Vivvianne / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Vivvianne

Antal betyg: 29
Antal recensioner: 28

Allt är en konspiration: En resa genom underlandet

Historisk överblick

6 januari 2021

Trodde att boken skulle dyka ned i psykologiska förklaringar, men författaren väljer att göra en djupdykning i historiska händelser så som tex, nazismen och påvisar samtidigt vilka konspirationsteorier som ligger bakom, väldigt intressant. Det intressanta är också att samma gamla konspirationsteorier idislas upp igen, fast flera decennier eller mer har förflutet. Känns som att boken vill visa hur farligt det kan vara med konspirationsteorier samtidigt utsätts vi för fakenews och olika konspirationer, man vet varken ut eller in. Det var en riktig tegelsten att läsa och det gick inte lätt, men intressant.

Frankenstein eller den moderne Prometeus

Ett annorlunda monster

13 november 2020

Mary shellys Frankenstein bjuder på en helt annan Frankenstein än det hemska monster som man är beredd på att möta, här frågar man sig som läsare vem som är god och vem som är ond och det finns inga enkla svar. Det märks att boken är skriven på 1800-talet, sättet att skriva är inte modernt, det innehåller många långa utlägg om olika känslolägen och omständiga miljö beskrivningar, detta gör boken lite tung att ta sig igenom, men berättelsen är väldigt intressant, dock väldigt tragisk. Boken väcker en del frågeställningar om etik och moral och vad ett meningsfullt liv innebär. Klart läsvärd bok.

Vardagar 2

En inre resa med Lundell

15 oktober 2020

Lundell är kvar i sitt hus i skåne, som han grubblar över om han borde lämna eller ej, han funderar över sin plats på jorden, han funderar över sin ensamhet. Han visar upp en väldigt sårbar och mänsklig sida, vi kan nog alla känna igen oss även om vi har lite olika saker att reflektera över. Men Lundell grubblar inte bara,över sig själv utan även över planetens tillstånd,världspolitiken och vårt eget sverige, han förkovrar sig i olika filosofiska och politiska verk som vi som läsare får följa med i. Boken är därför även allmännbildande, den visar sin samtid som jag tycker Lundell beskriver bra. I bland kan tillbakablickarna vara lite tradiga, likaså kan tankarna bli lite osamanhängande stundtals, men det är ju så det är att vara människa. Klart läsvärd.

Främlingen

Välskriven spänning

2 februari 2021

Denna roman var en enastående läsupplevelse, författtaren kan verkligen måla fram sina karaktärer och boken är spännande ända in i slutet, den är inte heller ett dugg förutsägbar, man har ingen aning hur det ska sluta. Jag gillar även sättet som författaren väljer att berätta genom de olika karaktärerna, det gör att man som läsare ser de olika karaktärerna tydligare framför sig. Tycker också att storyn är lite lagom "mörk"med ett spöklikt skimmer över sig. Jag kommer defenetivt leta efter fler romaner från Griffiths!

Kalla spår

Bra deckare

24 mars 2022

En bra deckare, som är skriven med humor och självdistans. Huvudkaraktären är en härlig person med skön attityd. Boken har dessutom många sköna vändningar och en oväntad upplösning. Mycket bra skriven!

Kyss Karlsson i nacken

Dålig buskis

24 mars 2022

Jag klarade inte av att läsa denna bok, väldigt enkelt skriven och utan fantasi. Tycker tyvärr inte att författaren lyckas skapa något intresse för karaktärerna, det är för ytligt, saknar substans.

Villa havsbris

Varm feelgood.

14 februari 2022

En härlig och varm feelgood, som bara blir bättre och bättre ju mer man läser. Ensam är inte stark, men tillsammans kan man uträtta stor dåd och dessutom må så mycket bättre. En bok jag varmt rekomenderar!

Morden i Badgers Drift

Lika mysig som tv-serien.

14 februari 2022

Välskriven och välkomponerad bok. Jämfört med tvserien får man mer inblick i karaktärerna, man får veta Barnabys tankar och lickasås Troys och det ger berättelsen ett helt annat mervärde, författaren är dessutom väldigt skicklig i sitt skrivande. Boken har ett mycket högt underhållsvärde. Vill läsa fler!

Ett hem att dö för

En ricktig rysare.

14 februari 2022

En välskriven debut, som på ett mycket bra sätt även tar upp klasskilnaderna i sverige idag, den visar hur vårt trygghersnät helt håller på att försvinna och detta gör den rätt obehaglig att läsa, verkligen inte någon feelgood. MEN den är mycket bra, verkligen en psykologisk thriller av hög klass och många oväntade vändningar, slutet är verkligen speciellt! Bra skrivet!