Användarprofil Stig L Grasser / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Stig L Grasser

Antal betyg: 22
Antal recensioner: 13

Rysslands historia

Äntligen en bra Rysslandbok. Läs den!

21 september 2020

För den som vill lära sig mer om Ryssland är detta en toppenbok. Ett måste i bokhyllan för lång tid framöver! Den finns även i pocketupplaga som jag köpte för några år sedan (för mig i stort sett oläslig då texten är så liten vilket dessvärre är så vanligt i pocketupplagor). Den har däremot nu kommit i en ny och utökad upplaga, dvs denna upplaga, större format och i större text. Vid kontakt med författaren svarade han bl a att ''I boken från 2017 har jag lagt till ett kapitel om utvecklingen efter 2011. I övrigt är det samma text i båda upplagorna''. Boken innehåller även, vilket jag anser är viktigt en gedigen litteraturlista för den som vill veta mer och ett lika gediget personregister. På pocketupplagans baksida kan vi läsa utlåtandet av Populär Historia att ''Gerners bok blir säkert ett standardverk för lång tid framöver''. Jag instämmer i det.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Riddarna och deras värld

Äntligen en bok om riddarväsendet.

3 april 2021

Vi skall väl lite till mans vara glada över att Karl Bertil Jonsson inte fick möjlighet att läsa Charlottes bok om riddarna och deras värld för då hade han kanske inte gjort den välgärning som han gjorde till nöje för oss TV-tittare på julaftonskvällarna. Riddarlivet som förf. berättar så instruktivt och inlevelsefullt om bestod nämligen inte enbart av sköna damer, ädla riddare och stolta springare. Långt därifrån! Det var ett både hårt och farofyllt liv där de både skulle vara modiga och råa krigare och taktfulla hedersmän mot kvinnor och de svaga i samhället. Hur många av oss kan inte relatera till julhelgernas TV-film om riddaren Ivanhoe och den engelske kungen Rickard Lejonhjärta; Richard Coeur de Lion. Det var ett osäkert liv, många gånger med livet som insats under korstågen och inte minst under tävlingar, meléer, där olyckor lätt kunde hända. Livet var inte så mycket värt för dessa män under den tid som riddarväsendet varade; och jodå, även Sverige hade ett riddarväsen dock inte så uttalat som i England och övriga Europa som boken till stor del relaterar till. Vad Charlotte glömmer i sammanhanget är att avliva myten om kyskhetsbältet som riddarna enligt berättelserna omgjordade sina hustrur med så att de inte under sina mäns bortavaro skulle falla för det de inte skulle göra... Mig veterligt är detta den enda boken i ämnet på svenska. Den är synnerligen läsvärd och full med spännande kunskap!

Lyckans gåta : Marcel Prousts På spaning efter den t...

En bok för Proustälskarna.

18 februari 2022

Som vanligt till det nya året gör man sina nyårslöften i hopp om att man skall lyckas hålla dem - åtminstone några dagar eller rent av veckor. År 2005 köpte jag samtliga delar, i pocket, av 'På spaning¿' i hopp att läsa dem, men de har legat olästa fram till nu, för nu har jag gett mig den på att läsa dem under detta år och jag har nu bara några sidor kvar på del ett, Schwanns värld. En liten seger. De är svårlästa så det gäller att ha tankarna på rätt ställe. Jag vet dock en bok som är värre, och det är Joyces bok Ulysses. Den är för mig fullständigt obegriplig så den står nästan oläst i mitt bokskåp.
Till min Prousthjälp har jag den stora luntan Till bords med Proust, och nu denna massiva skapelse; Lyckans gåta. Kanske den kan vara hjälp i mitt läsande. Det är en fantastisk och påkostad bok men ¿ jag saknar ändå¿ hade det inte varit trevligt med åtminstone några illustrationer? Jag hade mer än gärna se foton från de platser MP berättar om: foton från den lilla staden Illiers som efter att Proust gjort staden känd döptes om till Illiers-Combray och andra kända platser. Jag hade även gärna sett de 'berömda'' eller snarare välkända händelserna, t ex när MP berättar om upplevelsen av Madeleinekakan och lindblomstheét i sin franska språkdräkt - jag lär inte införskaffa Spaningen på franska. Det hade dock varit intressant att läsa brottstycken av originaltexten. Mitt helhetsintryck är dock att det är en fantastisk bok och ett måste för alla Proustfantaster.

Iliaden & Odysséen

''Vad rätt du tänkt fast det blev fel''...

15 februari 2021

Boken är, för de som känner till de båda böckerna, intressant, men texten borde ha städats och att några irriterande sättningsfel ha korrigerats. För de som inte känner till de båda verken kan boken vara en ögonöppnare - speciellt nu när, för en tid sedan, Erland Lagerlöfs originalöversättningar utgivna av Svenska akademien där sentida, klåfingriga, ändringar i hans översättningar nu är eliminerade och Lagerlöfs originaltext lyser med all sin kraft!

Konservkungen : Herbert Felix-ett flyktingöde i 1900...

Ett fascinerande människoöde

13 november 2020

Detta är en tänkvärd bok om ett fascinerande människoöde under 1900-talet. Herbert Felix har betytt mycket för det svenska kosthållet vilket vi kanske inte tänker så mycket på eftersom det han saluförde är så självklart. En av svenskarnas favoritkryddor, som väl finns i varje hems kylskåp med självaktning är med stor sannolikhet ketchupflaskan... för att inte tala om västsvenskarnas favorit; Bostongurkan, för vad är väl en halv eller en hel special utan en klick Bostongurka! Hur just Bostongurkan kom till är tänkvärt; allt skall användas, så även ändarna på gurkorna. Sagt och gjort och så var Bostongurkan uppfunnen.

Medlöparna : en berättelse om Europas glömska

En sentida kalldusch!

25 september 2020

En fantastisk bok. Här får vi veta om händelser som många av oss inte hade en aning om; negligerandet av det som hände under och efter kriget i Frankrike, Tyskland och Italien. Hur folk gick omkring med förbundna ögon. Hur de överlevande blev bemötta, Fransmännens ovilja att se hur det egna folket på ett ynkligt sätt samarbetade med nazityskland; Vichyregeringens tillkortakommanden och mycket annat. Boken är en skrämmande läsning över efterkrigstidens blindhet. Läs den! Kundbetyg när detta skrivs: tre stjärnor! Obegripligt!

Vår beredskap var god : hur Sverige förberedde sig f...

Ja, vår beredskap var god!

14 oktober 2021

Många av oss känner till Per Albins uttalande att 'vår beredskap är god', men var den verkligen det? Och vilket är viktigt i sammanhanget; vilken beredskap var det egentligen som Per Albin syftade på. Ett påstående som många känner till men som har misstolkats eftersom han hade rätt - han syftade inte på försvaret. Vår beredskap var, vilket boken handlar om, synnerligen god jämfört med övriga europeiska länder eftersom Per Albin syftade på livsmedelsförsörjningen. Sverige hade, när orosmolnen började närma sig, lagt upp enorma lager runt om i landet med livs- och drivmedel, mediciner osv vilket gjorde att vårt land under en längre tid skulle klara av en belägring. Statsmakterna har förresten nu i skrivande stund börjat fundera på att återuppta en liknande verksamhet men det är en annan historia. Detta är en mycket intressant och lärorik bok som bör läsas av alla som är intresserade av vad som utspelade sig i vårt land under krigsåren

Nazismen

En 'måstebok'!

14 oktober 2021

Jag, likt många andra, har läst massor med böcker och sett mängder med filmer om WW2, och vi känner till namnet på de flesta av Hitlers underhuggare; Göring, Himmler etc. I Dick Harrissons bok Nazismen får vi lära oss massor då den är, vilket f ö är vanligt i Harrisons böcker, sprängfull med kunskap. Att känna till 1900-talets båda förödande krig är i och för sig bra men det är ett plus i kanten om man även vet bakgrunden till VARFÖR dessa båda krig startade för annars blir det som då drabbade världen mer eller mindre hängande i luften. Vi får här lära oss varför de kallades brunskjortorna, var emanerade Hitlerhälsningen ifrån och mycket annat. Boken är ett måste och jag har redan rekommenderat den till personer i min omgivning. Läs den! Du kommer inte att ångra dig.

Livets tunna väggar

Snälla! Läs den!

10 augusti 2021

Nina Burtons bok var en fantastisk läsupplevelse som resulterade i att jag skaffade mig fler av hennes böcker!
Den innehåller ett myller av spännande, för mig, nya kunskaper; rena guldgruvorna, som i sin tur leder oss in på nya tankar om vår verklighet. En annan fördel med Burtons bok är även de rikt tilltagna litteraturhänvisningarna för oss som vill lära oss mer.

När jag läste hennes bok fick jag ofta tankarna på Henry David Thoreau's amerikanska klassiker (kanske deras enda) 'Skogsliv vid Walden', eller rätt och slätt Walden som för några år sedan kom i en välbehövlig och, inte minst, komplett nyöversättning.
Båda dessa läsäventyr rekommenderas på det varmaste. Du kommer inte att ångra dig!