Användarprofil Alf Johansson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Alf Johansson

Antal betyg: 52
Antal recensioner: 6

Sebastiao Salgado. GENESIS

Fantastiska bilder som man kan förvänta sig av, i mitt...

7 juni 2013

Fantastiska bilder som man kan förvänta sig av, i mitt tycke, den främste nu verksamme dokumentärfotografen. Kanske kan det bli lite väl många vackra landskapsbilder men de håller alla mycket hög klass. Den stora behållningen med boken är dock bilderna av de olika människorna som representerar de spillror av naturfolk som fortfarande finns kvar. Om man är intresserad av landskapsfotografi tycker jag absolut att man skall köpa boken. Är man nyfiken på Salgado tycker jag att boken Africa är bättre att starta med. Men om man likt mig köper allt som ges ut av Salgado är boken givetvis ett måste.

Koryféerna : en konspirationsroman

Ytterligare en i raden av konspirationsteorier

29 september 2022

En teori som är ganska gammal torgförs, alltså den att det skulle vara personer inom det socialdemokratiska partiet som låg bakom mordet. Det är ingen hemlighet att det fanns många inom partiet som såg det som önskvärt att få bort Palme då de ansåg det som avgörande att partiet skulle ta en annan riktning politiskt, vilket det också gjorde efter hans död. Nu låg nog denna riktningsförändring mer i tiden och hade säkert skett oavsett mordet på Palme eller inte. Hon torgför också idén att Palme skulle se sig själv som någon form av världsförbättrare med hybris, alltså att han skulle tro att han kunde förvandla dåvarande Sovjetunionen till en Socialdemokratisk statsbildning av Svensk modell, eller att Palme själv trodde att han skulle gå i spetsen för någon sorts socialdemokratisk världsrevolution med udden riktad främst mot USA. Det är där jag tycker att författaren går ordentligt vilse, eller snarare att det är i hennes skruvade konspirationsidéer framgår ganska tydligt att det egentligen är Socialdemokratin, innan de började agera som vilket marknadsliberalt parti som helst, som hon vill ge sig på. Jag ser boken mer som ett brandtal mot socialdemokratin om än bitvis skickligt dolt än en spännande roman om Palmemordet. Som spänningsroman håller den inte heller då den inte är speciellt spännande. Om man intresserar sig för Palmemordet finns bättre böcker att läsa som till exempel: Bröderna Poutianens gedigna verk Inuti labyrinten, Gunnar Walls Mörkläggning och nu senast Hans-Gunnar Axbergers Stadsministermordet. Läser man dessa får man en ganska klar bild, så klar vi kan få, över vad som hänt och vad vi vet så kan man hoppa över alla dessa mer eller mindre fantastiska konspirationsböcker oavsett om man kallar dem romaner som denna eller om de torgför någon stollig teori som till och med får riksåklagare att nappa på kroken som andra.

Ensam i Berlin

Ge den de första 100 sidorna

28 oktober 2014

Trög att komma in i tyckte jag, men när man väl gjort det var den mödan värd. En stark berättelse om såväl undfallenhet som den lilla människans motstånd.

Henri Cartier-Bresson

Ytterligare en bok med mästarens bilder

28 oktober 2014

Just den här bokens styrka är att den försöker placera in Cartier.Bresson i en, ofta politisk, kontext. Bilderna hade jag sett förut, de flesta av dem. Men textdelen är intressant om man missat den delen av Cartier-Bresson.

Frontlinje Ukraina : Krisen i gränslandet mellan Rys...

Viktig bok!

10 mars 2022

Boken ger en nyttig bakgrund till den nuvarande krisen som kan vara välbehövlig då den i nyhetsrapporteringen framstår som helt obegriplig. Skriven av en av de mest insatta på området, han försöker på intet sätt rättfärdiga Rysslands kriminella angrepp på Ukraina men ger som sagt en välbehövlig bakgrund till konflikten. Jag tror att detta kan vara viktigt för många som behöver förstå varför det händer "där" och inte "här". Boken är skriven 2015, alltså efter Krimkrisen med före den nuvarande, men man kan säga att han förutspår dagens elände som han mer eller mindre varnade för om inget gjordes åt konfliktens kärna, vilket man som nu bekant inte gjort.

Låsningen : en analys av svensk invandringspolitik

Viktig ekonomisk analys som brister i empati

28 oktober 2014