Användarprofil @enbokromans / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av @enbokromans

Kär i karriären

Roligt och sexig romance

22 maj 2019

Evie och Carter möts på en maskerad (utklädda till Potter och Granger, hur sött är inte det), klickar och en spirande romans tar sina första steg. Men den haltar ganska snabbt när det visar sig att deras firmor plötsligt slås samman och de måste konkurrera om samma jobb (agenter i Hollywood). Att deras chef är en sexistisk skitstövel som försöker lägga krokben för Evie underlättar inte situationen. Vi får följa Evie och Carter från att tro att det ändå kan gå att ha en relation trots allt, till små oskyldiga bus för att få ett försprång till riktiga fulknep och hatkärlek, och det är riktigt roligt!
.
Kär i karriären är rolig, sexig och fartfylld. Jag tror aldrig jag kommer skriva "jag skrattade högt" i en bokrecension men med den här så log jag stort väldigt ofta och det säger mycket för att vara jag. Carter och Evie har en härlig kemi och de är båda smarta och fyndiga, dialogen dem emellan är riktigt underhållande. Jag var lite skeptisk i början till miljön, en skådespelaragentur i Hollywood, inte så mycket igenkänning där, men det funkar! Det ger ett extra lager till boken, en kommentar om kvinnor och mäns olika förutsättningar att göra karriär, svågerpolitik och sexism. Så härlig romance och jag är så glad att jag hittade det här författarskapet!

Hem till Scupper Island

En riktig pärla till feelgood!

21 maj 2019

Nora är läkare och lever med sin drömman och verkar ha livet under kontroll. Men när hon under loppet av en kväll blir påkörd och dumpad tar hon en timeout. Hon återvänder till Scupper Island där hon är uppvuxen. Hon återvänder till en distanserad mamma, en arg systerdotter och ett gäng med gamla klasskamrater och öbor som minns henne med allt annat än värme. När hon kommer ifrån storstadens tempo och yta börjar gamla sår bubbla upp till ytan. En frånvarande pappa och syster och ett trauma som satt djupa spår pockar på hennes uppmärksamhet och hon tvingas en gång för alla att ta tag i detta.
.
Det här är en berättelse som tar sin utgångspunkt i mörka och allvarliga ämnen men som ändå lyckas vara varm och rolig. Det är också en berättelse som lyckas ta upp väldigt mycket olika ämnen, mobbning, sexuella övergrepp, skilsmässa, kärlek, missbruk, utan att det känns splittrat. Det är väldigt mycket driv i boken och den är fylld med olika karaktärer. Jag tänker att det krävs en väldigt skicklig författare för att få ihop allt detta till en helhet som ändå flyter på så väldigt behagligt som den här berättelsen gör. En riktig pärla till feelgood!

Love and Other Words

Vemodig och vacker kärlekshistoria!

21 maj 2019

Vi får följa Macy och Elliot under två tidsperioder. Dels under några år när de är tonåringar och bor grannar vid Macys landsställe och dels som vuxna efter att de över 10 år senare springer på varandra på stan. Macy och Elliot blir bästa vänner när de spenderar helger och somrar i Macys klädkammare ombyggd till bibliotek. De delar kärleken till böcker och i takt med att de blir äldre växer deras vänskap till en djup kärlek. Precis när de har tagit det där steget fullt ut och bestämt sig för att riskera vänskapen och bli pojkvän och flickvän slår ödet till och de slits isär. När de springer på varandra igen rör det till deras väl utstakade liv samtidig som det kanske för första gången på 10 år hamnar på rätt köl igen.

Det här är en så fin kärlekshistoria! Det är vemodig och sorgligt och vackert på samma gång. I de kapitel där man får följa dem som tonåringar är det så fint att se dem växa upp tillsammans, att få se deras känslor sakta växa för varandra och hur de upptäcker sin sexuella lust tillsammans. Deras kärlek till böcker värmer också hjärtat på en bokofil som jag själv. Jag gillar Macy och Elliot jättemycket, både deras tonårs-jag och deras vuxna-jag. Lite kär i vuxen-Elliot blir man också, en glasögonprydd bokälskare som är tvärsäker på sin kärlek, hello?!

Om övriga verk av Christina Lauren håller samma kvalitet känns det som att jag kanske precis har stiftat bekantskap med ett framtida favoritförfattarskap.

Manhattan Transfer

Fartfylld Feelgood

18 maj 2019

Jag har varit i New York en gång, sommaren 2001. Jag åkte dit för att jobba en vecka och det var en så rolig vecka men jag minns också hur överväldigad jag var när jag kom dit själv. Jag minns känslan av ett otroligt tempo som genomsyrade staden och hur svårt det var att hänga med. Första kvällen spenderade jag på mitt hotellrum och åt donuts. Att då bryta upp från en liten ort i Sverige och själv flytta dit på vinst och förlust, som Vienna Anderzén gör i Manhattan Transfer, är inspererande att läsa om.
.
Vienna upplever att hennes liv bara snurrar på i en nedåtgående sprial som hon inte själv kontrollerar. När hennes expojkvän och tillika chef ger henne sparken packar hon väskan och drar till New York, en stad hon älskar från alla sicoms hon har sett och där hon hoppas få ägna sig åt att fotografera. Men staden är både underbar och skrämmande och människorna i den likaså. Hon åker på flera smällar, nästan fler än hon klarar av, men hon finner också sin röst, driv och mening igen.
.
Manhattan Transfer är en feelgoodbok, en äventyrsberättelse och en finna-sig-själv-historia. Det är en bok med ett härligt myllrande persongalleri och en hjältinna som jag både irriterar mig på, hon kämpar så hårt för att passa in så att hon tappar bort sig själv, samtidigt som jag hejar på henne. För man kan känna igen sig i henne. Det är fartfyllt och roligt hela vägen!