Användarprofil Nina Hansson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Nina Hansson

Antal betyg: 31
Antal recensioner: 31

Inom cirkeln

Inom cirkeln

6 april 2019

Jag recenserar "Inom cirkeln" av Kristina Suomela Björklund. Utgiven av Miramir förlag och Wipmedia. Detta är en bok som är både spännande och kuslig. Det är en jätte bra bok som jag verkligen kan rekommendera. Man får följa en kvinna som är bakgrunden till hela historien och människor i nutid. Det är en väldigt bra historia. Jag tycker synd om Lovina som måste fly hela tiden. På grund av att när hon tror hon hittat kärleken, så blir han förvandlad och hon måste också döda alla sina barn, eftersom de också förvandlas. Hon måste hitta en man med rätt blod för att förbannelsen ska brytas.

Netraya

Netraya

19 augusti 2022

"Netraya" av Lovisa Wistrand, utgiven av Whip media förlag. Netraya ska snart dö, men det vet hon inte ännu. Hon är bara nitton år gammal. Hon behandlas inte så snällt av sin familj, och när hennes tvilling hotas, vill man att hon ska offra sig själv för hennes skull. Netraya hamnar i dödsriket och ska nu dömmas efter sina egenskaper, men hon vill inte vara död utan flyr från dödsriket med sin dödsande efter sig. Hennes mål är att leva. Hon och Imorfes hamnar på en spännande, men farlig plats. Det är en väldigt primitiv värld. Imorfes har nu blivit människa och han vill att de ska ta sig tillbaka till dödsriket. Annas kommer han att bli hårt bestraffad. På sitt äventyr tillbaka till dödsvärlden råkar Netraya ut för eldregn, dinosaurier och och ormmänniskor och många andra farliga varelser. Dessutom blir hon förvandlad till en succuba, en varelse som förför manliga varelser. Vad hon och Imorfes inte räknar med är att de ska komma att få känslor för varandra. Kommer kärleken övervinna alla hinder?

Denna boken är så välskriven och det är spännande att följa huvudpersonerna i en ny, spännande värld. Många faror lurar bakom nästa sten. Dinosaurier, ormfolk och andra fascinerande och fängslande varelser. Miljön runt Netraya, och alla varelser är noga och målande beskrivna. Lovisa målar upp omgivningarna på ett bra sätt. Jag måste också säga att vilken underbar fantasi författaren besitter! Precis som boken jag läst förut av Lovisa så är denna också väldigt vacker. Lovisas språk är vackert som ljuvlig poesi. Jag älskar verkligen hennes böcker! Berättelsen blir väldigt levande och magisk. Boken blir aldrig tråkigt och den är spännande från första sidan till det sista. Den går väldigt fort att läsa trots att den innehåller många sidor. Jag älskar också huvudkaraktärerna i boken, men främst Netrayas egna dinosaurie Agrippas. Både Netraya och Imorfes resa förändrar dem och de växer som individer. En fantastisk bok om man gillar fantasy. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Våga språnget

Våga Språnget

13 augusti 2022

"Våga språnget" av Camilla Jönsson, utgiven av Kikkuli förlag. Boken är skriven för unga vuxna. Tilda älskar hästar och speciellt hästen Nova som hon är skötare på. Helst hade hon velat ha en egen häst, men hennes mamma har svårt att få det att gå runt ändå som det är. När hon börjar gymnasiet får hon strax nya vänner. Vänner som inte har samma intresse för hästar som Tilda, men de finner varandra ändå. En kille som heter Edvin börjar också i klassen. Det visar sig att han också är intresserad av hästar och ridning. Dessutom är han lycklig ägare till Joker, som han tävlar i hoppning med. Vi för följa Tilda och hennes vänner när de pluggar, umgås och sköter sina hästar. Tilda får möjlighet att tävla Nova i större klasser och det går riktigt bra, men lyckan varar inte för evigt. Dessutom upptäcker Tilda snart att allt inte står rätt till med Edvin. Någonting är väldigt fel. Snart ställs allt på sin spets och Tilda bestämmer sig för att agera.

Denna boken innehåller det mesta som utgör en fantastisk hästbok. Den innehåller vänskap, spänning, glädje, sorg och inte minst kärleken till hästen. Det är hjärte värmande att läsa om hur Nova och Tilda utvecklas tillsammans. De har ett väldigt fint samspel mellan varandra. Boken har en fin och lättläst text. Tankar och känslor är bra beskrivna. Jag tycker att Tilda många gånger reagerar och handlar på ett bra och moget sätt, trots att hon inte har det så lätt. Edvins situation är inte heller lätt, och det gjorde ont att läsa om. Jag tänkte också på hur det kan vara att umgås med kompisar, som inte har riktigt samma intresse som en själv. Jag tyckte det var bra att boken är skriven för de som är lite äldre. Det finns inte så många bra hästböcker för den lite äldre läsarskaran. En mysig hästbok som jag tyckte väldigt mycket om att läsa. Boken har ett väldigt fint bokomslag och får ❤❤❤❤❤/5 av mig.

Fiendevän

Fiendevän

7 augusti 2022

"Fiendevän" av Sara H. Olsson utgiven av Harper Collins förlag. Del 1 i serien ELLINGESERIEN. Vi får följa Paula i nutid som precis har flyttat till Ellinge, samt tvillingarna Inger och Ingvar 1941. Det är meningen att Paula ska söka jobb och bidra till familjens försörjning, men istället vill hon ta reda på mer om platsen dit hon flyttat. Det har legat en annan gård på platsen där hon och familjen har sitt nybyggda hus. Den gården brann ner, och Paulas nyfikenhet är väckt. Vilka var det som bodde där och vad hände egentligen med dem? Varför tände någon fyr på gården egentligen? Ingvar är nära på att köra på en skadad tysk som deserterad från armen. Under några månader håller familjen honom gömd på gården, men deras hemlighet går snart inte att dölja. Allt kompliceras då Inger får känslor för den unge tysken.

Det är en riktigt spännande historia vi får ta del av. Den är väldigt realistiskt och trovärdigt berättad. Historien bollas fram och tillbaka, från dåtid till nutid på ett bra sätt, för att man ska kunna följa de olika karaktärerna. Boken är välskriven och texten känns lättläst. "Fiendevän" är en riktig bladvändare, som tar slut alldeles för fort. Jag gillar verkligen denna typ av romaner, med en spännande och romantisk historia som påverkar nuet. Jag gillar att man får en liten inblick i hur livet under andra världskriget kunde se ut. Att man måste mörklägga sina fönster och fick använda kuponger för att t ex handla kaffe. Att ha avvikande åsikter kunde rent av vara livsfarligt. Att man spionerade och angav sina vänner och grannar, är inget jag blev förvånad över. Det har antagligen förekommit i alla tider. Jag kände att både Inger och Ingvar tog lite fel beslut, men jag förstår de samtidigt. De befinner sig inte i en lätt situation. Känslorna ställer verkligen till det för dem. Slutet var fint och oväntat. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Sarahs lag

Sarahs lag

5 augusti 2022

"Sarahs lag" av Marie H Lundh, utgiven av Polaris förlag. Detta är författarens debutroman, och första delen i Nordmyr serien. Huvudpersonen Sarah är tvungen att flytta till Nordmyr, för att arbeta som domare vid en tingsrätt. Men vart ligger det? Uppe i Norrland. Hur ska hon klara av att arbeta där uppe i Norrland i två år? Tiden går snabbt tänker hon och hyr ett rum. Hon kommer snart in i arbetet, men hennes förflutna förföljer henne. Det gör att hon inte vågar ge av sig själv i ett förhållande. Hon har en inneboende rädsla för att bli lämnad. Ska hon klara av att få ett förhållande som varar, är det dags att bearbeta det förflutna på allvar. Det blir hennes största utmaning. Snart bestämmer sig hennes mormor att hälsa på och finner kärleken i Anders. Ska även Sarah hitta någon att älska? Varför är väninnan Laura så avståndstagande? Vad är det hon döljer?

Jag gillade karaktärerna i boken. Man förstår ju ganska snabbt att relationen till mormor är viktig. Den går som en röd tråd genom hela boken. Jag gillar också när Sarah och hennes mormor munhuggs med varandra, vilket gör att boken får en humoristisk och underhållande ton. Jag kunde dra på smilbanden och till och med fnissa lite smått emellanåt. Jag tyckte miljöbeskrivningarna var lockande och vackra. Det lät så mysigt att åka scoter och isfiska och tillbringa en helg i en timmerstuga vid fjället. Jag uppskattade också att få följa Sarahs viktiga arbete, med sina exentriska arbetskamrater. Men boken innehåller även trauma, hemligheter, och en hel del annat vilket gör att boken håller en i sitt grepp ända till slutet. Tiden i Nordmyr förändrar snabbt Sarah från storstadsbo till glesbyggdsbo. Ganska snart märker hon att hon uppskattar lugnet och tystnaden. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Regntider

Regntider

3 augusti 2022

"Regntider" av Per Lindskog utgiven av Belvida Bell förlag. Detta är den tredje delen i serien, jag har tyvärr inte läst de föregående delarna. Det har regnat i över två månader över Thiramaar. De börjar bli väldigt påfrestande, så trollkarlen Cornizendo får i uppdrag att göra något åt det envisa regnande. Han behöver därför kontakta regngudinnan, för att fråga vad som står på. I sin slitna trolldomsbok upptäcker han att mössen varit framme och förstört just den sidan. Han behöver därför göra en tidsresa till den tiden, då författaren till boken levde. Han räknar dock inte med att bli förälskad på kuppen. Det visar sig att boken inte är färdigskriven ännu, men han får besvärjelsen broderad på skjortan. Ska de äntligen lyckas stoppa det ihållande regnandet, och ska man även lyckas befria de bortrövad barnen, från Heborra.

Boken är skriven med en lättsam humor som jag gillar, men ändå blir det inte tramsigt. Den innehåller även väl avvägd allvar. I den här boken möter vi inte bara en helt ny värld med annorlunda platser, det finns också ett helt annorlunda folk. Kaldinierna kan tala med djuren, vilket är en väldigt trevlig egenhet, som jag blev lite avundsjuk på. Sedan räknar man ut tiden lite annorlunda också. Det finns också spännande gudar och gudinnor och drakar. Jag tyckte också om att författaren gav lite utrymme till Cornizendos mamma katt Olivia och hennes kattungar. Så gulligt. Jag blir imponerad av att man kan skapa en helt ny värld, som är väldigt trovärdigt beskriven. Det är nästan som om den finns på riktigt. Boken innehåller både spänning, romantik och magi. Slutet är jätte fint och helt oväntat. Boken får ❤❤❤❤❤/5

Trälens dotter

Trälens dotter

22 april 2022

"Trälens dotter" av Bernt Wiede, utgiven av Hoi publishing. Detta är den första delen i serien "Vikinga dotter". Vi får följa Kettil som ser fram emot att få gifta sig med sin käraste Unn, men på grund av en tragisk händelse, blir bröllopet inte av. Kettil sörjer, men han inser också att det alltid finns någon mening med det som sker. Vi får även följa Ragna som får veta att hon är dotter till en träl. Pappa Ragnar hade rymt från sin ägare, och träffade på Ragnas mor, som är läkekunnig. Där hade han stannat kvar, men han blev hittad av sin ägare Assar. Ragna har levt som en fri kvinna fram till nu, men enligt lagen ägs även Ragna av Ragnars ägare. På grund av att hon får reda på en mörk hemlighet, tvingas hon bort, och hon hamnar av en slump hos Assar som träl. Ragna vill inte stanna hos Assar. Dock har Ragna även hon förmågor, som hon gärna använder. Det gör att hennes ägare skickar bort henne för att säljas. Kettil och Ragna möts och kärlek uppstår, men kan de få varandra?

Jag gillar verkligen vikinga temat i denna bok. Vikingatiden har alltid fascinerat mig jätte mycket. Under berättelsens gång, får man bland annat en hel del information om hur vikingar levde och firade sina högtider med mera. Det känns som att författaren har stor kunskap om vikingatiden, och även kunskap om örtlära. Författaren använder även sitt språk så att hela historian känns verklighetstrogen. Författaren har även vävt in lite humor, vilket jag uppskattar. Boken är lättläst och välskriven och det händer mycket. Fast att man inte kan till hundra procent veta hur man levde under vikingatiden, har ändå författaren fått handlingen att låta både realistisk och trovärdig. Jag tyckte om både Kettil och Ragna som huvudkaraktärer i berättelsen. Båda är starka individer och deras kärlekshistoria tillför det lilla extra till berättelsen. Är du som jag såld på vikingatiden, ska du absolut läsa denna bok. Jag hoppas få möjlighet att läsa även nästa del. Denna feelgood roman i vikinga tappning ger jag ❤❤❤❤❤/5.

Stanna hos mig

Stanna hos mig

14 februari 2022

Det är en vacker och vemodig berättelse där vi får följa Vera i början av 50-talet samtidigt som vi får följa nyseparerade Malin i nutiden. Malins dåliga samvete för att hon jobbar aldeles för mycket, samt Veras öde griper tag verkligen tag i en. Det är en tragisk historia som utvecklar sig. Miljön och karaktärerna är väl beskriva, och deras tankar och känslor känns äkta. Författarens språk är vackert och flytande, som poesi. Jag älskade verkligen att läsa den här boken! Den är mysig, välskriven och väldigt svår att lägga ifrån sig! Jag läser gärna mer av författaren. Denna spännande spökhistoria får ❤❤❤❤❤/5.

Brudnäbben

Brudnäbben e spökhistoria

6 januari 2022

Jag har läst "Brudnäbben en spökhistoria" av Elisabeth Sommarström, utgiven av Kikkuli förlag. Boken är skriven för 12-15 år. Hon har tidigare gett ut "Ponnyn som kunde skratta och gråta" genom samma förlag. Författaren har kombinerat en hästbok och spökhistoria i ett. Denna historia är riktigt spännande och den förmedlar också det underbara med att vara med hästar. Man önskade man var med där, bland uteritter och hästskötsel. Författaren lyckades också på ett bra sätt förmedla hur det känns att vara tonåring. Ibland bråkar man med varandra och gör saker man egentligen inte vill. Där grupptrycket spelar stor roll, men också att man ibland måste vara modig och våga göra svåra saker. Hon förmedlar också hur det kan vara att bli kär för första gången. Gillar ni en bra hästbok så kan jag varmt rekommenderar denna. Jag hade gärna läst denna bok om och om igen. Boken får 🐴🐴🐴🐴🐴/5.