Användarprofil jonssonsbookworld.blogg.se / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av jonssonsbookworld.blogg.se

Antal betyg: 35
Antal recensioner: 32

Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som ...

Fullpott

20 augusti 2021

Åh, vilken underbar bok detta var. Det var som någon skrev, som att få en varm kram. Det kändes tryggt, och fullt av visdom att ta till mig. Jag har på riktigt känt under veckan jag läste boken att jag förändrades. Jag älskar personlig utveckling och har alltid gjort, så den här boken var en ren fullträff rakt in i min själ. Det är så mycket som Björn delar med sig av som jag vill minnas. Jag tänker faktiskt läsa om den väldigt snart igen bara för att jag glömde att skriva ner de meningar som jag vill ta med mig och påminna mig om i livet. Ständigt. För att kunna leva ett liv i mer närvaro, ha mer kärlek till mig själv och de jag älskar. Och för att kunna ha respekt och acceptans till de jag inte förstår. Mindre agg, mer förståelse. Det var dessutom befriande att få en annan syn på döden, som Björn har. En känsla som är välkomnande och med mindre rädsla. Ja, ni hör ju, det är många tankar som sätts igång och det finns otroligt mycket att lära av Björn. Om du är öppen för det.
Läs den - du kommer inte att ångra dig.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Störst av allt

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

18 juni 2017

Vilken fruktansvärd men också fantastisk bok. Allt i historien är väldigt aktuellt och Malin skriver närgånget och äkta, med person- och miljöbeskrivningar som liknar väldigt mycket verkligheten. Det tar mig en stund att komma in i historien men när jag väl gör det dras jag in i spänningen och både fruktan och längtan efter att få veta vad som ska hända Maja. När jag inte läser boken tänker jag på den och när jag läser boken kan jag inte sluta bläddra. Som så många andra säkert redan sagt - ja, den har allt! Och i en miljö som allmänheten inte ofta får veta av, hur det verkligen är. Hur en rättegång går till, hur det känns att sitta häktad och känslan av att vänta på sin dom. En bok väl värd sina topprecensioner.

4 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Brev till mannen

LÄS

15 januari 2022

Oj, oj, oj, vad ska jag säga? Nutidens viktigaste bok? Den var så bra. Bianca förklarar, berättar och ifrågasätter så konkret, utförligt, träffsäkert och så förbannat klockrent! Nu är ju inte boken skriven för mig som kvinna, men jag kände ändå en självklarhet att även jag skulle läsa boken. Och sedan ska jag fråga alla män i min omgivning, en i taget, om han vill låna boken av mig. Sen är resten upp till honom, men jag hoppas verkligen att han vill. Det här är så viktigt. Viktigt för oss alla! Nu vänder vi det här tycker jag, kvinnor och män tillsammans. Jag kunde känna igen det mesta såklart, vi har alla män runt omkring oss. Jag kunde känna igen problematik från situationer med mitt ex, jag kunde känna igen problematik från situationer med min vän som är man och jag kunde känna igen problematik från situationer med min pappa. Läs den bara, vem du än är. Vi alla behöver ifrågasätta mycket, och vi behöver få med oss männen i kampen för ett mer jämställt samhälle. En jämnställd värld.

Sluta aldrig fly

Fullpott

7 januari 2022

Min första bok av Coben och jag är såld! Varför har jag inte läst hans böcker tidigare frågar jag mig? Det ska bli ändring nu, jag vill läsa alla. Den här boken var så spännande att jag hade stora svårigheter med att lägga den ifrån mig. Huvudpersonen Win var onekligen en intressant man och jag uppskattar honom väldigt mycket. Jag gillar hur intelligent och hur bra han är på att läsa av människor. Det kan säkert te sig olika bland läsare men jag är iallafall en av de som sympatiserar med Win. Det är otroligt jäkla spännande att få följa honom genom vad man får kalla är ett detektivarbete. Jag skulle själv vilja ta till mig den kunskapen han har att våga vara tyst och inte alltid ge svar till människor, i alla lägen. Det är inte alltid det behövs och det är så intressant. Det är många trådar och namn att hålla ordning på genom boken, men ändå inte för många för mig att hålla reda på. Jag tycker att boken innehåller det mesta - spänning, dramatik, hemligheter, intressanta och annorlunda karaktärer och så gömmer sig där ändå mycket känsla och kärlek. Fullpott!

Maria : en kvinnlig komikers dagbok - den lagrade so...

Så viktig

20 augusti 2021

Som kvinna var det tungt att läsa Mias texter. Det är så mycket vi har gemensamt, bara genom att vara kvinna. Och jag älskar henne för att hon är så brutalt ärlig och öppen med alla sina tankar, åsikter och erfarenheter. Jag tycker, och har alltid tyckt, att Mia är en helt fantastisk person. Hon är inte bara jävligt rolig, hon tar också upp det jobbiga. Det som de flesta inte vill prata om. Men vet ni vad? Det är dags nu. Det var dags för länge sedan. Och jag känner det som att Mia är en av de som går främst i ledet. Jag är evigt tacksam för det. Jag är så ledsen för allt hon gått igenom. Och jag fick flera gånger pausa i boken för att själv gå och skriva ner tankar och insikter som är kopplade till mitt egna liv. Många gånger är livet så komplext, men Mia förklarar allt så tydligt. För mig personligen är den här ärliga boken startskottet på en förändring. Och jag hoppas att det gäller många, många fler. Den är viktig. Mia är viktig. Det hon gör för oss alla. Det är en så himla viktig bok, så läs den! Det är allt jag har att säga.

De kapabla

Fullpott

20 augusti 2021

Wow, vilken sträckläsningsbok! Det var spännande från första till sista sidan. Jag tycker att det var härligt med så många olika relationer, och det var också som många andra säger - otroligt mycket igenkänning. Det kändes också lite skevt att jag hade sympati för Anna och Johan genom hela boken, oavsett deras handlingar. Och de var ju inte alltid så sympatiska om man säger så, haha.
Men så är det ju, att bakom varje handling finns det en sårbar och vanlig människa med sina egna problem, tankar och känslor som är orsaken till hur en agerar. Det kan ingen ta ifrån dig.
En väldigt annorlunda bok! På ett endast positivt vis. Aldrig har jag läst något liknande, och jag gillade det faktum att det absolut inte var förutsägbart. Fullpott! Och ja, jag kan väldigt väl förstå nomineringen till Årets bok. Det blir även en röst från mig.

Magin vaknar

Recension av jonssonsbookworld.blogg.se

20 februari 2018

Magin vaknar är en självklar slukar-bok. Den är snabbläst, lättläst och väldigt spännande, tack vare att vi dras med rakt in i äventyret redan på första sidan....läs mer i bloggen.

Ärren vi bär

4/5 Ärren vi bär - Caroline Engvall

20 maj 2017

En fruktansvärd historia men så viktig att få läsa. Det är så svårt att tänka sig att sådan här brottslighet verkligen sker på riktigt och jag är glad att Caroline tar upp ämnet och gör en kriminalroman av det. Jag hade själv inte koll på att det sker i så stor utsträckning med en sådan organiserad kriminalitet, men nu har jag fått upp ögonen för det och då kan jag åtminstone anmäla om jag skulle råka se något tecken på att någon är utsatt. Vad gäller själva berättelsen i fråga hade jag svårt för att få mig en ordentlig bild av huvudkaraktärerna, jag fastnade inte riktigt för dem och fick ingen tydlig bild av vilka de var som personer. Med det sagt så tycker jag att det är en riktigt bra och fängslande bok, det är nästan så en mår illa under tiden en läser. Dessutom är det första boken i en triologi, jag kan inte ens tänka mig vad som väntar i fortsättningen av historien...

Vattnet drar

4/5 Vattnet drar - Madeleine Bäck

15 maj 2017

Innan jag började läsa den här boken hade jag inte ens läst på baksidan, jag köpte hem den för att jag sett den cirkulera mycket i bokkretsar och eftersom jag är en sucker för allt övernaturligt och läskigt hade jag en känsla av att det skulle vara en bok för mig. Det var helt rätt den känslan kan jag säga! Vattnet drar är något helt nytt från vad jag har läst tidigare och jag gillar det. Det är någonting otroligt spännande och mystiskt över naturens krafter, vilket på ett sätt spelar en stor roll i handlingen. Vi får följa flera olika karaktärer och jag gillar ändå att jag får lite deckar-känsla över det hela, när journalisterna inte bara jagar en bra story, utan också sanningen om vad som egentligen sker i Hofors. Det är väl tur som attan att det är en trilogi, annars hade jag nog gått upp i taket. Nu måste jag ha uppföljaren!