Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Lilla sångboken: Om kråkan, snigeln ekorren och alla de andra

Recension av @Barnboksfamiljen på instagram

Så fin sångbok som även passar för de yngsta!

3 september 2019

Emma Virke är en av våra absoluta favoritillustratörer/författare. Hennes böcker för de yngsta barnen är kreativa, roliga och alldeles ljuvliga med ett fint barnperspektiv. Jag har flera gånger köpt uppsättningar av hennes verk som namngivningspresent eller som present till nyblivna ettåringar. Senare får jag höra att dessa böcker är favoriter. Därför blev jag riktigt glad när Virke nu släpper en ny bok där hon illustrerat en mängd klassiska svenska barnvisor.

Sångerna i boken är noggrant utvalda av @annika.lundeberg som verkligen är kunnig inom barnlitteratur. Rekommenderar att följa hennes fina instagramkonto för bra boktips.

Jag tänker att boken passar extra bra till nyblivna förstabarnsföräldrar som plötsligt ska lära sig barnsånger på nytt. Till en början har man glömt mycket och faller in och nynnar melodier istället. Då är det toppenbra med en sådan här bok med klassiska visor.
Jag tänker att boken också passar fint till förskolans bibliotek. Många barn uppskattar sång även utanför de traditionella sångsamlingarna. Mysigt att krypa upp i lässoffan och sjunga med en närvarande pedagog i ett litet sammanhang. Många av sångerna är sådana som ofta sjungs i förskolan. T.ex Hjulen på bussen, Ålle-Bolle och En kulen natt. Jag kommer helt klar ta med denna bok till förskolejobbet efter den stundande examen i januari.

Illustrationerna i boken är som vanligt välgjorda och roliga att observera med barnen. I uppslagen "En kulen natt" ser vi hur en spännande haj (med hatt!) dyker upp ur vågorna. När vi kommer till "I ett hus vid skogens slut" ser vi ett litet hus med räddade djur i var och varannat fönster som kikar ut. Vid "Lilla snigel" ser vi en lurig igelkott som smyger mot snigeln. Haha! Vi får även leta i skogen efter flera kamouflerade jägare vid sången "I ett hus vid skogens slut".

Virke har ett normtänk i sina illustrationer. Genomgående i boken ser vi människor med olika hudfärg. Även människor med glasögon, rullstolsburna, äldre, olika kroppsformer. På uppslaget med "Hjulen på bussen" ser vi en flicka som leker med en leksaksbuss.

En väldigt trevlig liten sångbok som jag tycker passar toppen som t.ex doppresent. Trevlig!