Användarprofil ElinsBokhylla / Betyg & recensioner / Knutby

Recension av ElinsBokhylla

Välskriven och bra!

3 juni 2020

Boken Knutby har ett upplägg som jag tyckte var bättre och som gjorde att texten flöt på mer när man läste.
Boken var indelad i tre stora delar, där varje del handlade om en huvudkaraktär, som till exempel Kristina Forsman och parallellt fick man även följa barnflickans väg från Småland in till Knutby.

Handlingen i boken är så lik den verkliga händelsen som man kan komma, Jonas Bonnier har enligt mig återskapat mystiken, manipulationen och råhet som fanns inom Knutby Filadelfia och pastorerna inom sekten. En del saker som Bonnier återspeglar i boken tror man inte är sanna men tyvärr så har det ju nu på senare tid kommit fram att det till och med har varit värre.
Det är för mig oerhört svårt att så många personer har lurats in i den falska tryggheten som pastorerna och Kristi Brud har skapat i församlingen. Det är tragiskt att veta att så många personer och barn har farit så illa under så många år, att endast ett fåtal personer kan dra in en hel församling i terror, manipulation, lögner och brott är så obehagligt det bara kan bli.

Jonas Bonnier är en skicklig författare som lyckas väva ihop fakta med fiktion och få till en sådan välskriven och detaljerad bok, jag förstår att han har gjort mycket research och det märks. Även om det kanske är några händelser från Knutbydramat som jag tyckte kunnat ta lite större plats i boken, så som lite mer bakgrundsinformation om barnflickan, så upplevde jag att boken stämde bra överens med de verkliga händelserna. Jag hade dock lite svårt att placera in en del av karaktärerna i och med att Bonnier hade ändrat namnen på dem, vilket jag har full förståelse för men lite förvirrad blev jag allt, dock klarnade det upp senare i boken.

Knutby av Jonas Bonnier är en bok som handlar om manipulation, gud och vem som är fel och inte fel. Boken är välskriven, detaljerad och håller sig väldigt väl med sanningen.
Det är enkelt att följa med i handlingen, även för den som inte är så insatt i Knutbydramat. Jag kan starkt rekommendera denna bok för den som är intresserad av psykologi eller sekter, ni kommer verkligen inte att bli besvikna!