Användarprofil Sofia S / Betyg & recensioner / Allt jag fått lära mig

Recension av Sofia S

Riktigt välskriven men vilseledande

10 maj 2021

Denna bok gör mig kluven. Det är en otrolig, ovanlig och därmed fascinerande livsberättelse , och det är en av de mest välskrivna självbiografier jag läst. Skriven på detaljerad, bildskapande, stilsäker prosa. Naket avslöjande. Saklig mitt uppe i det oerhörda. Otroligt smärtsam men ändå en svårslagen karriärhistoria om att blomstra mot alla odds. Mot VARTENDA odds , faktiskt. Maskrosbarn är inte ett ord starkt nog för att beskriva Tara, såvida maskrosen inte växer i en öken.
En oerhörd historia , oerhört välskriven.

Men. MEN. Det alla måste ha klart för sig då de läser den, det är att "mormoner" inte lever som i boken , eller åtminstone till allra största delen. Detta är en extremistisk familj, mer allmänt fundamentalistisk är just "mormonsk". Jag vet, för jag själv är "mormon". Det här är snarare amerikansk fundamentalism av "mormonsk" typ, inte något annat . Historier som liknar den här, historier om isolerade fundamentalistiska familjer utanför "systemet" avslöjas då och då i Amerika , och de familjerna hör sällan till samma kyrka som de andra . Så jag skulle tro att detta är en amerikansk företeelse, inte typisk för något enskilt samfund.

All in all, detta är en välskriven bok med en fängslande och ovanlig historia som biter sig fast , MEN den kan lätt missförstås utan kontext , och den skulle behöva ett specialskrivet förord riktat till svenska/icke-mormonska läsare.
Boken kan lätt jämföras med Deborah Feldmans omtalade "Unorthodox". Lika välskriven om en lika livsomstörtande brytning med ett religiöst samfund och att resa sig ur askan . Även "unorthodox" behöver ett förord för att förstås helt (jag har inte läst den svenska utgåvan , så jag vet inte om den har förord eller ej). Så är det med alla böcker av den här typen: böcker om andra kulturer.
Hade det inte varit för snedvinklingen (som mycket väl kan vara oavsiktlig!) så hade jag gett denna bok högsta betyg. Men "som landet ligger " ger jag den en fyra.