Användarprofil David Armini / Betyg & recensioner / Nora eller Brinn Oslo brinn

Recension av David Armini

en skandinavisk svartsjukehistoria

4 november 2021

Först av allt - jag gillar nästan alltid författarinläsningar: Det blir något av "Director's cut" (fast nu motsäger jag mig, för jag brukar däremot inte gilla Director's cut🙃). Det är nog att det blir ännu närmare texten, särskilt när det är en roman som känns autofiktiv. På något sätt blir det nästan charmigt att författare/uppläsaren ibland stakar sig eller tvekar, det ger en ökad känsla av autenticitet?
I det här fallet är författaruppläsningen extra njutbar! Frid gör nämligen ett lysande jobb med det danska språket! För en person med den minsta kunskap om de andra skandinaviska språken utöver svenska, är det lätt att hänga med i Johanna Frids danska och hon förvaltar språket till vacker musik!

Romanen är en skandinavisk svartsjukehistoria som handlar om svenska Johanna, hennes danske pojkvän Emil, hans norska exflickvän Nora och framför allt Johannas orimligt förtärande svartsjuka på Nora, eller snarare på Noras perfekta sociala-medier-gestalt. Efter hand får även huvudpersonens sjukdom (hon är svårt drabbad av endometrios) en stor roll i romanen, men som jag inte riktigt förstår. Är det en dokumentär skildring av sjukdomen? Går den fysiska sjukdomen i takt med den mentala sjukdomen svartsjuka?

För mig är Johanna Frids skildring av svartsjuka så stark att jag skulle önska att romanen skalats av den fysiska sjukdomen. Trots att jag vill påstå att jag personligen aldrig drabbats av mer än lindring svartsjuka, fångar författaren svartsjukans väsen så väl och på flera plan och är så relaterbar att jag känner varje atom av Noras svartsjuka. Inte bara är det svartsjukan i sig, det är även insikten om hur orimlig svartsjukan är.
Det är coolt att lyckas gestalta en känsla så starkt. Det ytterst Johanna Frid lyckas med är att skala av och blottlägga en människa. Det är obehagligt. Och stort.