Användarprofil Magnus Berg / Betyg & recensioner / Statsministermordet

Recension av Magnus Berg

Läs inte boken, den är ren desinformation

23 februari 2022

Jag läste halva boken men har nu slutat. Kanske kommer jag att fortsätta senare bara för att se om lögnerna, mörkandet och hyllandet av inkompetenta, alternativt ljugande, personer fortsätter ända till slutet.
Jag har läst en del böcker om Palmemordet tidigare: bröderna Poutiainen, Lars Borgnäs och Gunnar Wall. Därför vet jag när Hans-Gunnar Axberger mörkar eller ljuger i mycket i boken Statsministermordet.
T ex uppstod inte "konspirationsteorin" om polisspåret för att den första konstapeln på plats inte spärrade av området tillräcklig, utan polisspåret uppstod pga att poliserna i larmcentralen dröjde med larmet, samt bara utfärdade ett larm som nådde poliser i Stockholms innerstad. Och p.g.a. alla dessa vittnesmål om walki-talkimän som polisen misstrodde och inte utredde.
Dessutom mörkar Hans-Gunnar Axberger att Jörgen Almblad vad den som berättat för Lisbet Palme att den misstänkte var alkoholist, och därmed förstörde Lisbet Palmes vittnesmål. Tvärtom berömmer Hans-Gunnar Axberger Jörgen Almblad: "Almblad gav uttryck för en sympatisk och human syn på hur misstänkta brottslingar bör rannsakas." Jo tjena, rigga vittnesmål är tydlig rätt väg att gå enligt Axberger.

Dessutom har Axberger en mångsidig smutskastning av Christer Pettersson. Att Christer Pettersson var ett svin som stal från kamrater och rånade langare för att förse sig med amfetamin är inget som styrker bilden av en Palmemördare. Trots detta tycker Axberger att det styrker misstankarna mot Pettersson. Men motiven för handlingarna är helt olika. Mörda en statsminister eller att sno knark är helt olika saker med helt olika drivkrafter och uppsåt. Och inte tror jag att en mördare skulle ha en porträttbild av den han mördat hemma på ett bord. Men enligt Axberger stärker även detta misstankarna mot Pettersson. Och när Axberger påstår att Christer Pettersson hotat Lisbet Palme i tingsrätten då blir det bara för mycket av Axbergers hittepå och märkliga tolkningar.

Jag har frågat mig varför Hans-Gunnar Axberger skrivit denna bok. Och varför Nordstedts gett ut den. Jag kan faktiskt inte komma på någon annan anledning än att det handlar om en s.k. PSYOP (Psychological operations): Att sprida desinformation om Palmeutredningen i syfte att ökar människors förtroende för rättsväsendet, myndigheter och samhällsinstitutioner. Det ligger i tiden, detta med propagandaåtgärder från det etablissemang som medborgarna med rätta känner allt lägre förtroende och tillit till. Vi översvämmas numera av olika påverkansoperationer i media och från myndigheter. Jag tror alltså att Hans-Gunnar Axberger har ett ont uppsåt med sin bok, om inte hade inte boken varit så genomsyrad av lögner, mörkanden av väsentliga fakta, samt dessa märkliga förtroendeskapande åtgärder för de personer som man inte har någon faktisk anledning att ha förtroende för.

Läs i stället de författare som jag tidigare nämnde om du vill veta mer om Palmemordet: bröderna Poutiainen, Lars Borgnäs och Gunnar Wall.

7 av 10 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.