Användarprofil David Danielsson / Betyg & recensioner / Det du inte såg

Recension av David Danielsson

Kompromisslös och ärlig självbiografi - Läs!

16 mars 2022

Jag har läst "Det du inte såg", skriven av Patrik Sjöberg och Markus Lutteman.

Den här boken gavs ursprungligen ut 2011 och den second handinköpta utgåva som jag har är tryckt 2016. Jag kan börja med att säga att jag är ointresserad av sport och idrott. Det har alltid varit så. Varför läser jag då en sex år gammal utgåva av en självbiografi skriven av en höjdhoppare? Sjöberg har synts i media med en annan profilering på senare år. Det handlar om avslöjandet att han (och flera andra) utstod sexuella övergrepp från tränaren Viljo Nousiainen, och Sjöberg har uppmärksammats för sitt arbete med en sajt, där pedofiler som kontaktar förmodade barn via nätet konfronteras och hängs ut. Det är alltså en historia som ligger bakom en aktuell debatt. Den här boken avhandlar både det som vi såg och det som vi inte såg.

Boken är skriven i första person och följer en kronologisk tidslinje. Den börjar med nyheten om Nousiainens död 1999 och följer sedan Sjöberg från uppväxten och ut i vuxenlivet via idrottens avgörande roll, som var både positiv och negativ eftersom det var här som Nousiainen hittade en väg in. Sjöberg nämner New York Doll's skiva Too much too soon som en tidig musikalisk influens. Det är en passande metafor för livet som skildras i boken, som delvis framstår som ett rockstjärneliv-light.

Vissa saker är det lite mycket av för mig personligen, som detaljerade idrottsrelaterade saker, men där får jag skylla mig själv eftersom författaren är känd höjdhoppare. Det som är intressant, i kontext av boken, är skildringen av personkulten som lätt byggs upp kring bilden av den osårbare idrottsmannen vars existensberättigande i det offentliga rummet mäts i fysisk styrka, bedrifter och löpsedelsskandaler. Bilden som Sjöberg målar upp av sig själv är den av en kompromisslös, men inte osårbar person. På ett hörn finns Nousiainen som kastar sin skugga över den självbiografiske Sjöberg och förutom att vara en komplett självbiografi på drygt 400 sidor så är den en ärlig och kompromisslös uppgörelse med hans forne tränare.
Boken har ett underhållningsvärde för de som läser med det i åtanke, men handlar den också om att bryta tystnaden kring ett skambelagt ämne och lägga skulden där den hör hemma.