Du är här: Start / Betyg & recensioner / De förklädda flickorna i Kabul

De förklädda flickorna i Kabul (Inbunden)

(25 röster)

Afganistans kvinnomisshandel i vår moderna tid!

barbro björk, 25 mars 2015

Denna boken är en journalistik, som är undersökande och upplysande. Den behöver läsas av många människor, egentligen av män, som ej hatar kvinnor. Om förhållandet i andra länder och främst Afganistan är skrämmande, i vår moderna tid. Genom att klä ut en flicka till pojke får familjen en annan status.
Tänk att en flicka - kvinna - inte har någon annan funktion än att knulla med. Redan ifrån de blir könsmogna är deras enda uppgift i livet att få barn, helst pojkar. Flickor ska inte lära sig läsa eller något annat, som kan göra att de förstår omvärlden med egna ögon.
Flickor gifts bort vid cirka 12 års ålder med en äldre man i regel och så börjar hennes liv, som för oss, är ett helvete på jorden.
Efter att ha läst denna bok är kvinnan i Sverige och Norden lycklig av att vara född i en annan del av världen.
Eftertanken blir "är det ingenting att göra åt detta"?
Det finns ju i landet en del "högreståndsflickor" med ... Läs hela recensionen

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Inte bara i Afghanistan...

Ann, 7 april 2015

Mycket intressant och tänkvärd bok. Jag fick veta mycket om vardagslivet i Afghanistan som jag av naturliga skäl inte kände till. Jenny Nordberg drar också paralleller till vad som händer och hänt i andra länder. Vi är inte så olika i vårt tänk som man ibland kan förledas att tro. Oerhört givande läsning!

Att läsa och fundera kring

Ingrid Svedlund, 6 april 2015

Företeelsen, att klä ut flickor till pojkar, var okänd för mig trots att jag har ett antal afghanska vänner. Ingen har berättat om det här men nu när jag frågar känner alla till åtminstone någon familj som skaffat en pojke på det här sättet. Det visar ju att i en trängd situation hittar man på lösningar. Visserligen är det hemskt att kvinnor har så svåra livsbetingelser i Afghanistan att förklädnad måste bli en utväg men samtidigt får man inte förlora hoppet om en förändring. Jenny Nordberg avslutar boken med att hoppas på fäder som stöttar sina döttrar och ser till att de får utbildning. Det behövs också män som är förebilder för andra män och som lär ut att det är hedersamt att ha välutbildade döttrar.
En mycket intressant bok som gav mängder med nya kunskaper.

Mycket intressant bok

Lisa, 28 mars 2017

Jag tyckte mycket om boken; den belyser väldigt intressanta förhållanden i en för väst helt okänd kultursfär. Författaren skapar fantastiska porträtt av sina intervjuade. Författaren ger djupa inblickar i de liv som flickor lever och som de levt som pojkar. Boken är välskriven och lättläst. Jag uppskattade också epilogen mycket där man fick "litet facit" på hur det gått för några personer vi fått följa genom boken.

Om jag skulle önska något ytterligare vore det fler intervjuer med fäder och kanske lärare eller idrottsledare som följt flickorna några år. En kommande bok skulle också kunna ha perspektiv som att leva sitt liv som ev. transperson eller homosexuell. Sådana individer finns statistiskt också bland dessa "pojkflickor". Jag önskar också en (underliggande) men genomgående kunskap, gärna ett feministiskt perspektiv, där författaren visar att hon känner närmare till hur våra sexuella och kulturella identiteter skapas.

Intressant och tankeväckande på många plan

Anni, 25 februari 2017

Författarinnan inleder med att förklara att boken, som i övrigt är skriven i reportageform, är subjektivt skriven. Det stämmer. Författarinnan väljer, som titeln också klargör, att skildra afghanska flickor och kvinnor som lever utklädda till pojkar och män och hur deras livsvillkor ter sig. Det är intressant, Nordberg bjuder på många infallsvinklar som tycks väl underbyggda och hon håller sig strikt till ämnet. Jag skulle dock vilja läsa mer om hur modersrollen i Afghanistan ter sig. Hur mödrarna ser på amning, sovvanor, potträning, barnuppfostran, vad de tycker är viktigt att lära barnen under deras uppväxt och vilken roll de har som skolbarnsföräldrar. Om detta får vi nästan inget veta. Däremot får vi inblick i deras önskan och strävan att få söner. Till skillnad från hos oss där det är tabu att önska barn av ett visst kön, är detta kutym där. Igenkänning får man dock i de olika knepen som praktiseras för att få ett visst kön, äve... Läs hela recensionen

Den här boken måste du läsa!

Margit, 5 maj 2015

En mycket stark bok - ibland har jag bara orkat läsa några sidor åt gången, så skakande och ofattbart är det! Kvinnan är en handelsvara, ägd av pappan eller maken. Ju fler pojkar hon föder i äktenskapet, desto högre värde får hon och familjen/släkten. Föder hon inga pojkar så är hon och familjen mycket utsatta. För att rädda situationen något, klär och uppfostrar man flickor som pojkar, med allas goda minne. Jenny Nordberg, journalist och författare, som genom research i Afghanistan i denna känsliga fråga - i möten med flickor, kvinnor, mödrar men även någon fader, berättar om pojkars och flickors liv, om religion och tradition. Om grupptryck i samhällets alla olika lager. Ska du bara läsa en bok i år - välj denna!

Mycket intressant samhällsskildring

Lotta, 26 mars 2015

boken ger en inblick i ett samhällsfenomen i dagens Afghanistan, författaren kopplar detta till tidigare, liknande fenomen i västerländsk kultur. boken ger en förståelse och insikt i landets kultur. Intressant och viktigt.