Du är här: Start / Betyg & recensioner / Hem till Scupper Island

Hem till Scupper Island (Inbunden)

(9 röster)

En riktig pärla till feelgood!

@enbokromans, 21 maj 2019

Nora är läkare och lever med sin drömman och verkar ha livet under kontroll. Men när hon under loppet av en kväll blir påkörd och dumpad tar hon en timeout. Hon återvänder till Scupper Island där hon är uppvuxen. Hon återvänder till en distanserad mamma, en arg systerdotter och ett gäng med gamla klasskamrater och öbor som minns henne med allt annat än värme. När hon kommer ifrån storstadens tempo och yta börjar gamla sår bubbla upp till ytan. En frånvarande pappa och syster och ett trauma som satt djupa spår pockar på hennes uppmärksamhet och hon tvingas en gång för alla att ta tag i detta.
.
Det här är en berättelse som tar sin utgångspunkt i mörka och allvarliga ämnen men som ändå lyckas vara varm och rolig. Det är också en berättelse som lyckas ta upp väldigt mycket olika ämnen, mobbning, sexuella övergrepp, skilsmässa, kärlek, missbruk, utan att det känns splittrat. Det är väldigt mycket driv i boken och den är fylld med... Läs hela recensionen

Mysig feelgood!

Lollos bokhörna, 9 april 2019

"Hem till Scupper Island" av @kristan.higgins är en bok jag fastnade i och inte riktigt ville släppa ifrån mig. Det är en mysig bok, en bok om att förlåta och låta sig förlåtas. En bok om att hitta hem till något man varit borta från och det är en feelgood bok. En bok skriven med värme. Det är en bok om att göra upp med sitt förflutna, hitta sin framtid och veta vad man vill göra med sitt liv. Det är även en bok om sorg, efter en försvunnen pappa som ingen vet var han har tagit vägen.

Kristan skriver väldigt målande och lyckas göra relationerna levande och målande. Just relationerna är bokens styrka tycker jag. Författaren skildrar dem på ett väldigt äkta sätt.

Hunden Boomer har en stor plats i handlingen och jag älskar den stora hunden! Den passar så bra in i handlingen. Boken är bra, jag gillar den! Den lämnar en glad känsla och en känsla av att jag vill läsa mer om Nora och de andra på Scupper Island.

Mysig läsning

Kaffeläsaren, 18 mars 2019

Hem till Scupper Island är den första boken jag läser av författaren och redan efter några sidor känner jag att det här är en bok jag gillar. I berättelsen får vi följa Nora i nutid när hon reser hem till ön och mamman Sharon men vi får även tillbakablickar på uppväxten. Till den glädjefyllda tiden med systern och pappan innan pappan plötsligt försvann utan ett ord. Till tiden efter pappan försvann då hon och syrran tappade kontakten och mamman slöt sig i sitt eget skal. Det som känns något uttjatat är att Nora i sin ungdom var utfryst i skolan, överviktig och finnig medans hon som vuxen kommer tillbaka till ön i ny skepnad, nu smal, snygg och framgångsrik. Men tack vare de intressanta relationerna och allt annat runtomkring kommer författaren ändå ganska bra undan med det. Det är relationerna som är bokens stora fördel, författaren skildrar komplicerade relationer med familjen på ett sätt som känns äkta. Berättelsen känns filmisk oc... Läs hela recensionen