Du är här: Start / Betyg & recensioner / Skamvrån

Skamvrån (Inbunden)

(69 röster)

Saknar spänning

Mats Pettersson, 15 december 2019

Jag har läst samtliga böcker i Serien om Emma Sköld, och detta är den i mitt tycke sämsta. Det var även den första som jag "Läste" genom att lyssna. Inläsaren drog om möjligt ner tempot ytterligare i handlingen.

Författaren drabbas av samma sak som många andra som väljer att hålla fast vid samma karaktärer. Handlingen känns skruvad och vid flera tillfällen retar jag mig på att personerna är så naiva. Visst agerande känns inte alls realistiskt. Flera gånger får jag känslan av att författaren kokar soppa på en spik och på något sätt skruvar historien för att det ska bli något över huvud taget. Ett tecken på att temat börjar bli urvattnat är cliffhangern i slutet. Utan cliffhanger finns risken att många slutar följa en bokserie som vattnas ur.

Jag läste/lyssnade på boken eftersom jag läst alla övriga böcker i serien. Jag anser att Sofie Sarenbrant är en av Sveriges bästa deckarförfattare och jag har i stort sett strä... Läs hela recensionen

En riktig bladvändare

veronicas_bok_bak_liv, 17 oktober 2019

Jag har läst alla Sofies böcker och detta är den sjunde delen om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag förundras över hur författaren Sofie lyckas gång på gång att skriva böcker som får mig som läsare att fängslas och dras med i hennes berättelser, så skickligt gjort. Denna bok var inget undantag jag fastande direkt, det går bara inte att sluta läsa, jag sträckläste den. Och personligen så längtar jag efter att få läsa om alla karaktärerna som man fått lära känna och följa genom hennes böcker. Boken är lättläst, spännande, en riktig bladvändare. I bokens berättelse skriver Sofie om otroligt viktiga ämnen som psykisk ohälsa, mobbning och om sociala mediers mörka sidor.
Om ni inte läst hennes böcker så rekommenderar jag dom starkt. Och det borde vara "förbjudet" att avsluta böcker med en cliffhanger som denna...hihi.
Väntar tålmodigt på nästa bok.

Bästa boken av Sarenbrant

Lusen (Helsingborg), 28 juni 2019

Har läst alla böcker av Sarenbrant och denna är nog den en av de bästa.
Bok som jag kan rekommendera.

Besviken.

Elisabeth, 10 juni 2019

Boken var väldigt rörig med ett alltför stort händelseförlopp. Jag fick läsa en bra bit in i boken innan jag fick ett sammanhang. Därefter tog sig läsningen. Det som drog ner betyget från en trea till en tvåa var slutet. Tycker inte att en spänningsroman ska sluta utan slut.

Spännande

Malin Eriksson (Kalix), 10 juni 2019

Letar du efter en spännande bok så läs denna. Sträckläste,hade svårt att lägga undan boken. Jag tycker denna är en av dom bästa böcker Sofia Sarenbrandt har skrivit. Riktigt gastkramande.

Underhållande bladvändare

Villivonkansbooks, 9 juni 2019

Skamvrån är den sjunde boken i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag har läst alla böcker i serien innan och tycker mycket om serien. I Skamvrån får psykisk ohälsa och utanförskap en stor roll i boken. Julia är utanför i skolan efter att hennes bästa vän vänt henne ryggen och nu utsätts hon för idel elakheter. Det gör ont i hjärtat att läsa om Julias liv och det gör mig samtidigt så arg, var är alla vuxna?! Varför ser ingen vad hon utsätts för? Samtidigt får Emma som är tillbaka efter föräldraledighet jobba mer än hon tänkt, då det blir flera fall på en gång. Hennes samvetskval känns nog igen hos alla föräldrar! Alla böcker som Sofie skrivit är otroligt lättlästa och Skamvrån är inget undantag. Boken är mycket lätt- och snabbläst. Boken avslutas med en riktig cliffhanger som nästan får mig att sätta kaffet i vrångstrupen. Nu hoppas jag att det inte dröjer länge innan nästa bok om Emma kommer, jag vill veta hur det går nu! Jag g... Läs hela recensionen

En bladvändare!

Dhana Deshnoor, 2 juni 2019

Det är verkligen ingen klyscha när jag säger att boken är en bladvändare! Jag läste ut boken på mindre än ett dygn och den är på drygt 400 sidor. Har just så pass gjort uppehåll för sömn och mat, jag kunde helt enkelt inte slita mig. Från första sidan händer det något, olika lösa trådar som man vill följa upp - man ska "bara" läsa lite till så man vet hur det slutar. Det är bara det att det aldrig slutar. Det händer hela tiden nya saker och man sporras att läsa vidare för man vill - måste - förstå hur allting hänger ihop.

Psykisk ohälsa har varit ett tabubelagt ämne, men på senare år har öppenheten ökat och förståelsen vidgats. Psykisk ohälsa är en osynlig sjukdom men med denna bok så tycker jag att Sarenbrant tydliggör olika typer av psykisk ohälsa, dess orsaker och konsekvenser. Ett ämne som inte kan tas upp för ofta för att diskuteras och synliggöras. Det finns många som lider i det tysta, det vet jag av egen erfarenhet... Läs hela recensionen

Tråkig

vivela, 1 juni 2019

Totalt oengagerade o enkelspårig historia. Det vore trist om polisen är så urbota korkad. Jag önskade att boken var slut under hela lyssnandet. En mkt trivial och orealistisk historia. Katarina Ewerlöfs röst gör det ju inte roligare

En av de bästa Sarenbrant har skrivit!!

ElinsBokhylla , 31 maj 2019

I Skamvrån tar Sarenbrant upp ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, nämligen psykisk ohälsa. Det är ett ämne som jag upplever att det skrivs för lite om inom bokvärlden. Det finns många biografier och faktaböcker som innehåller och tar upp psykisk ohälsa men jag har inte stött på många fiktiva böcker med psykisk ohälsa i fokus. Jag är även väldigt glad att just Sofie Sarenbrant har valt att ta upp psykisk ohälsa i sin bok, då jag även tycker att hon skriver väldigt bra och beskrivande i sina böcker.

Bokens handling är oerhört tung, det finns många saker som jag känner igen mig i och en del rader var svåra för mig att läsa. Men samtidigt så är det även bra, för det betyder att Sarenbrant verkligen skrivit så verkligt som det bara går. Även om handlingen är tung och dramatisk så finns det många ljuspunkter, många tvistar och överraskningar som man definitivt inte är beredd på. Sånt gillar jag verkligen!

Tr... Läs hela recensionen